مریم خواجه صالحانی؛ حمید قاسمی؛ علی اصغر دورودیان؛ حسن خجسته باقرزاده؛ شیوا آزادفدا
چکیده
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تدوین الگوی ساختاری تفسیری توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانهها بود. روش تحقیق حاضر گراندد تئوری با رویکرد چارمز یا رویکرد ساختاری - تفسیری بود. شاخص های توسعه ورزش دانشجویی از طریق رسانه شناسایی و با الگوی ساختاری تفسیری اقدام به طراحی مدل شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ورزش دانشگاهها، اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان رسانه های ورزشی بودند. نمونه گیری به روش غیر تصادفی هدفمند و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری انجام شد. داده با استفاده از ماتریس میک مک و توسط نرم افزار MicMac مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که توسعه منابع مالی ورزش دانشجویی، توسعه منابع انسانی ورزش دانشجویی و توسعه منابع علمی ورزش دانشجویی بیشترین تاثیرپذیری را از رسانه های ورزشی دارند. همچنین نتایج ماتریس میک مک نشان داد که شاخصهای توسعه محیط حقوقی، توسعه محیط فرهنگی و توسعه محیط علمی در منطقه نفوذی، توسعه منابع انسانی و توسعه منابع مالی در منطقه پیوندی و توسعه اماکن ورزشی و زیرساخت ها در منطقه وابسته هستند. توسعه پایدار ورزش دانشجویی بدون توجه به رسانه ها و پتانسیل های مربوط به آن ممکن نخواهد بود و مدیران ورزش دانشگاهی باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
علی صیادی؛ صدیقه حیدری نژاد؛ مهدی بزرگ امید
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 21-29
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه ها (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی)در ترویج ورزش دانشجویی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-95 بودند (15097=N). نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و نمونه آماری (370 =n) تعیین شد. ابزار جمع آوری ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش چهارگانه رسانه ها (فرهنگسازی، آموزشی، اطلاعرسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی)در ترویج ورزش دانشجویی است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 94-95 بودند (15097=N). نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای و نمونه آماری (370 =n) تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه تعدیل شده عیدی وهمکاران (1393 ) مشتمل بر 42 سؤال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید دانشکده تربیت بدنی تائید و پایایی پرسشنامه به وسیله آزمون الفای کرونباخ (0/96= a) محاسبه شد . از آمار توصیفی برای توصیف ویژگی های فردی و از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف جهت بررسی نرمال بودن توزیع داده ها، و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی نقش چهارگانه رسانه در توسعه ورزش دانشجویی و از آزمون Tمستقل جهت مقایسه دیدگاه هاو از ازمون فریدمن جهت رتبه بند ی مولفه های چهارگانه رسانه ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نقش چهارگانه رسانه ها با ترویج ورزش دانشجویی در سطح001/. ارتباط معناداری وجود دارد. وهمچنین بین دیدگاه مردان وزنان تفاوت معناداری وجود ندارد و بیشترین نقش رسانه ها در بخش فرهنگ سازی می باشد.و در بین رسانه ها تلویزیون بین مردان وهم زنان در اولویت اول قراردارد. رسانه ها به ویژه تلویزیون که در اولویت اول قرار دارد باید نگاهی ویژه به ورزش دانشجویی خصوصا در قسمت فرهنگ سازی داشته باشند تا بتوانند به وظیفه خود در راه ترویج ورزش دانشجویی عمل کرده باشند.