میرابراهیم حسینی؛ فاطمه عبدوی؛ سیدامین دهقان بنادکی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت ورزشی،علوم سیاسی و ارتباطات بودند همچنین معاون وزارت امور خارجه کشور، نمایندگان ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه در پیشبرد دیپلماسی ورزشی ایران بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد کیفی به روش داده بنیاد است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل اعضای هیئت علمی رشته های مدیریت ورزشی،علوم سیاسی و ارتباطات بودند همچنین معاون وزارت امور خارجه کشور، نمایندگان مجلس ، مدیران عالی فدراسیونهای ورزشی، مدیران عالی رتبه که دارای تجربیات بینالمللی و مدیریتی فراوان در عرصه دیپلماسی ورزش بودند که 25 نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاری بود که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای روایی و پایایی تحقیق، از روش مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. روش گردآوری دادهها، منابع کتابخانهای، مشاهده میدانی، رسانههای صوتی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 25 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این تحقیق توسط متخصصان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی تحقیق 89 درصد به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناسایی شده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و از کدها، مفاهیم و مقولههای شناسایی شده در برنامهریزیهای آتی در پیشبرد دیپلماسی ورزشی استفاده کرد؛ بنابر این رسانهها نقش مهمی در پیشبرد دیپلماسی ورزش کشور داشته و موجبات بهبود پیشرفت عرصه بینالمللی را فراهم میآوردند.
روابط بین الملل در ورزش
مینا باقری؛ مرتضی دوستی؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ادامه یافت. روش نمونهگیری نیز هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. جهت سنجش پایایی پژوهش، از توافق درونموضوعی استفاده شد که برابر با 73 درصد گزارش شد. با توجه به اینکه از %60 بالاتر بوده بنابراین قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد وجهه و اعتباربخشی، الزامات و اهمیت ارتباطات ورزشی، قابلیتهای دیپلماسی ورزشی، نیازها و انتظارات، زیرساختهای ورزشی و... (شرایط علی)، افتخار آفرینی و خوشنامی، ظرفیت سازی، تعاملات بین سازمانی، توانمندسازی، مدیریت و برنامهریزی، نیروی انسانی و... (شرایط زمینهای)، نگرش و تفکر مدیران، موانع ساختاری و فرایندی، مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی و... (شرایط مداخلهگر)، آموزش و فرهنگسازی، تعاملات سازمانی داخلی و خارجی، مدیریت راهبردی، پژوهش و نوآوری، توسعه فرهنگی تیمهای ورزشی و میزبانی رویدادهای بینالمللی و... (راهبردها) و در نهایت اینکه توسعه صلح، دوستی و امنیت، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، توسعه زیرساختهای ورزشی، توسعه تعاملات بینالمللی، کاهش انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی و... (پیامدها)، از جمله مهمترین متغیرهای پژوهش از دیدگاه متخصصین و کارشناسان بود.
رسانه های ورزشی
محمد رهبری نژاد؛ غلامرضا فرجی؛ سعید قربانی؛ سپیده قطنیان
چکیده
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تدوین الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش بود. تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل مضمون انتخاب شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه متخصصین دیپلماسی و استراتژی ورزشی و رسانه ورزشی است که شامل مدیران، مسئولان اجرایی فدراسیون ورزشهای حرفهای و صاحبنظران صنعت ورزش و استراتژی ورزشی در رشته های های مختلف مدال آور همچون کشتی، وزنه برداری، دو میدانی، بسکتبال، فوتبال، والیبال و متخصصین حوزه رسانه ورزشی (اساتید رسانه، نخبگان رسانه ورزشی) تشکیل میدهند (18 نفر). روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بود. ابزار پژوهش شامل مصاحبه اکتشافی (نیمه ساختارمند) بود. روایی ابزار بر اساس اعتبار نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش پیشنهادی اترید-استرلینگ (2001) استفاده شد. 40 مضمون پایه و هفت مضمون سازماندهنده منابع انسانی، همگرایی ملی، قوانین و مقررات، امکانات زیرساختها، محتوای رسانهها، فعالیت رسانهای سازمانهای ورزشی و اقدامات مدیریتی کلان از جمله فاکتورهای الگوی همگرایی رسانههای ورزشی در حمایت از دیپلماسی ورزش میباشد.