روابط بین الملل در ورزش
مینا باقری؛ مرتضی دوستی؛ محبوبه عابدی سماکوش
چکیده
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ...
بیشتر
هدف از این پژوهش چارچوب مفهومی کارکرد دیپلماسی و قدرت نرم مبتنی بر ورزش در برند ملی ایران بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد بود که در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر نسبت به موضوع شستشوی ورزشی، قدرت نرم به تعداد 12 نفر بود که تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه ادامه یافت. روش نمونهگیری نیز هدفمند و به صورت گلوله برفی بود. جهت سنجش پایایی پژوهش، از توافق درونموضوعی استفاده شد که برابر با 73 درصد گزارش شد. با توجه به اینکه از %60 بالاتر بوده بنابراین قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد وجهه و اعتباربخشی، الزامات و اهمیت ارتباطات ورزشی، قابلیتهای دیپلماسی ورزشی، نیازها و انتظارات، زیرساختهای ورزشی و... (شرایط علی)، افتخار آفرینی و خوشنامی، ظرفیت سازی، تعاملات بین سازمانی، توانمندسازی، مدیریت و برنامهریزی، نیروی انسانی و... (شرایط زمینهای)، نگرش و تفکر مدیران، موانع ساختاری و فرایندی، مسائل سیاسی، مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی و... (شرایط مداخلهگر)، آموزش و فرهنگسازی، تعاملات سازمانی داخلی و خارجی، مدیریت راهبردی، پژوهش و نوآوری، توسعه فرهنگی تیمهای ورزشی و میزبانی رویدادهای بینالمللی و... (راهبردها) و در نهایت اینکه توسعه صلح، دوستی و امنیت، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، توسعه زیرساختهای ورزشی، توسعه تعاملات بینالمللی، کاهش انزوای سیاسی و تحریمهای اقتصادی و... (پیامدها)، از جمله مهمترین متغیرهای پژوهش از دیدگاه متخصصین و کارشناسان بود.
رسانه های ورزشی
بهاره رحمانیان کوشککی؛ مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل مدیریت رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه دیپلماسی ورزشی بود. روش تحقیق از نوع کیفی، شیوه دادهبنیاد و رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری شامل مدیران سازمانهای ورزشی، اصحاب رسانه ورزشی و اساتید دانشگاه بودند و نمونهگیری به صورت گلولهبرفی صورت گرفت. جهت جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده گردید، که محقق با انجام 17 مصاحبه به اشباع نظری رسید. روائی سؤالات مصاحبه مرحله به مرحله توسط خبرگان تأئید قرار گرفت و پایایی سؤالات از طریق پایایی باز آزمون 94 درصد بدست آمد. با تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار مکسکیودیای، 465 کد اولیه، 51 مقوله فرعی و 13 مقوله اصلی بدست آمد و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، مدل تحقیق طراحی گردید. مقولهها بر اساس الگوی پرادایمی اشتراوس و کوربین در محورهای عوامل علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند. نتایج نشان داد، دیدگاه راهبردی و تعاملگرایی، موجب رشد اقتصادی، رشد فرهنگی و شهرت بینالمللی و در نهایت جهانیسازی و دستیابی به قدرت نرم خواهد شد. بنابراین مسئولین باید با ایجاد برنامه ساختارمند و هدفمند، جهت مدیریت رسانههای ورزشی بکوشند.