امیرحسین پورصاحبی؛ رضا شجیع؛ عبدالحمید احمدی
چکیده
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، ...
بیشتر
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، شامل ترکیب بدنی (BMI)، آمادگی هوازی (آزمون راه رفتن دویدن 540 متر)، آمادگی عضلانی (دو آزمون دراز و نشست نیمخیز و شنای سوئدی 90 درجه)، انعطافپذیری (آزمون انعطافپذیری بنشین و برسان و تعادل (مهارتهای توپی-جابهجایی) مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر این، از 160 نفر از والدین این دانشآموزان خواسته شد تا پرسشنامه سواد رسانهای را کامل کنند. فرضیههای این پژوهش توسط روش رگرسیون چندگانه ساده، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی توکی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج تحقیق از ارتباط مثبت و معنا داری بین سواد رسانهای والدین با سواد حرکتی فرزندان حکایت دارد. که براساس آن میتوان گفت والدین و عوامل مرتبط، با تمرکز بر کارکرد رسانه ها ، میتوانند موجبات رشد و توسعة سواد حرکتی دانش آموزان را فراهم آورند.
محمد حیدری؛ مجید جاوید؛ مجید نامور؛ علی صابری
چکیده
تحقیق حاضر به دنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمانهای مربیان و فوتبالیستهای لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامههای ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی ...
بیشتر
تحقیق حاضر به دنبال ارائه یک تحلیل کامل از گفتمانهای مربیان و فوتبالیستهای لیگ برتر ایران در دوران کرونا بود. روش تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان تیترهای روزنامههای ورزشی انجام پذیرفت. چهار روزنامه معتبر ورزشی داخلی با استفاده از نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه آماری تعیین گردیدند. روایی و پایایی تحلیل کیفی از طریق کدگذاری مجدد توسط متخصصان روش تحقیق کیفی تایید گردید. تیتر روزنامههای مورد بررسی از اسفند 98 الی خرداد 99 مورد بررسی قرار گرفتند. تحقیق حاضر تحلیل گفتمان مربیان و فوتبالیستها از لحاظ پارمترهای "چیستی، چرایی و چگونگی"، و همچنین از لحاظ ابعاد کلی و مدل EC سواد رسانهای مورد تحلیل و کدگذاری مورد بررسی قرار داد. فراوانی کل کدهای بدست آمده برابر 134 بود. از لحاظ پارامترهای تحلیل گفتمان بیشترین فراوانی کد را پارامتر "چیستی" به خود اختصاص داد. در ابعاد کلی نیز بعد احساسی سواد رسانهای دارای بیشترین فراوانی بود. همچنین، از لحاظ مدل EC نیز بعد قابلیتهای فردی(زیر مولفه شخصی) دارای بیشترین فراوانی در گفتمانهای مربیان و ورزشکاران بوده است. در نهایت، تحقیق به ارائه یک چارچوب نظری از مولفههای مورد بررسی در تحقیق پرداخت. محققان آتی میتوانند از این چارچوب به عنوان یک مبانی نظری جهت تحقیقات کیفی و کمی آتی بهره گیرند.