نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علم و فرهنگ
2 عضو هیأت علمی
3 دانشیار علم و فرهنگ
چکیده
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، شامل ترکیب بدنی (BMI)، آمادگی هوازی (آزمون راه رفتن دویدن 540 متر)، آمادگی عضلانی (دو آزمون دراز و نشست نیمخیز و شنای سوئدی 90 درجه)، انعطافپذیری (آزمون انعطافپذیری بنشین و برسان و تعادل (مهارتهای توپی-جابهجایی) مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر این، از 160 نفر از والدین این دانشآموزان خواسته شد تا پرسشنامه سواد رسانهای را کامل کنند. فرضیههای این پژوهش توسط روش رگرسیون چندگانه ساده، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی توکی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج تحقیق از ارتباط مثبت و معنا داری بین سواد رسانهای والدین با سواد حرکتی فرزندان حکایت دارد. که براساس آن میتوان گفت والدین و عوامل مرتبط، با تمرکز بر کارکرد رسانه ها ، میتوانند موجبات رشد و توسعة سواد حرکتی دانش آموزان را فراهم آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation the relationship between parents' media literacy and children's movement literacy
نویسندگان [English]
- AMIR HOSSEIN POURSAHEBI 1
- Reza Shajie 2
- abdolhamid ahmadi 3
1 University of Science and Culture
2 Faculty member
3 Associate Professor of elm & forhang
چکیده [English]
: Considering the nature of media and the importance of students' physical health, this research has examined the relationship between media literacy of parents and motor literacy of their children. In this research, 80 fifth grade students of non-profit schools in district 1 of subregion 12 of Tehran were selected by classification method and through Morgan's table. To measure students' physical literacy, the Fitnessgram test, including body composition (BMI), aerobic fitness (540 meters walking and running test), muscular fitness (sit-up test and swedish swimming of 90 degrees), fexibility (sit-and-reach flexibility test) and balance (Ball-handling skills) were used. In addition, 160 parents of these students were asked to complete the Media Literacy Questionnaire. The hypotheses of this research were tested by simple multiple regression method, Pearson's correlation and one-way analysis of variance with Tukey's post hoc test, and the research results indicate a positive and meaningful relationship between parents' media literacy and children's motor literacy. Based on that, it can be said that parents and related factors, by focusing on the function of the media, can provide reasons for the growth and development of motor literacy of students.
کلیدواژهها [English]
- Fitnessgram
- media function
- Media Literacy
- Motor litracy
- Students Physical Health