رسانه های ورزشی
حمیده عبدل زاده؛ غلامرضا امانی شلمزاری؛ ایوب عامری
چکیده
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. ...
بیشتر
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان پایینتر از 35 سال برند ورزشی یوسف جامه بودند که متأسفانه تعداد دقیق این افراد در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در جهت بررسی دادههای پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای اسپیاساس و پیالاس انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرا اجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر مالکیت روانی دارد. نتایج همچنین نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرااجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش دارد. همچنین نتایج نشان داد که مالکیت روانی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایچ میتوان چنین اعلام داشت که در مسیر چسبندگی مطلوب پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش میبایستی با ایجاد بسترهای فنی شرایطی جهت شکلگیری مالکیت روانی مطلوب در میان مخاطبان در ورزش فراهم نمود.
رسانه های ورزشی
محبوبه نقوی؛ امیررضا خادم
چکیده
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب ...
بیشتر
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامهسازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما میباشد. نمونهگیری به روش غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و به شیوه گلوله برفی بود. تعداد نمونه در این پژوهش 19 نفر بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبه نیمهساختار یافته بود. دادهها بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به وسیله نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای تحلیل دادهها 202 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 28 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. با توجه به نتایج پژوهش؛ از آنجایی که وجود رسانه ملی به مخاطب بستگی دارد، ضروریست رسانه ملی با بهرهگیری از فرایند و ابزارها در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی و جذب مخاطب در حیطه ورزش بانوان قرار گیرد.