با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیاز مدیریت ورزشی دانشگاه هنر

2 استادیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانه‌های ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعه‌ای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامه‌سازان ورزشی، سیاست‌گذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما می‌باشد. نمونه‌گیری به روش غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و به شیوه گلوله برفی بود. تعداد نمونه در این پژوهش 19 نفر بود. ابزار انداز‌ه‌گیری، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود. داده‌ها بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به وسیله نرم‌افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای تحلیل داده‌ها 202 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 28 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. با توجه به نتایج پژوهش؛ از آنجایی که وجود رسانه ملی به مخاطب بستگی دارد، ضروریست رسانه ملی با بهره‌گیری از فرایند و ابزارها در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی و جذب مخاطب در حیطه ورزش بانوان قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of sports media content in increasing the audience of women's sports events in the national media

نویسندگان [English]

  • MAHBOUBEH Naghavi 1
  • Amir reza khadem 2

1 No. 5 Seven alley South Motahhari Street

2 2. Assistant Professor, Sports Management Group, University of Shahid Beheshti, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the research was to investigate the role of sports media content in increasing the audience of women's sports events in the national media, with the approach of data-foundation theory. The present research method was qualitative and exploratory. The statistical population of this research includes; Media specialists have a university teaching experience or sports and media activists, sports promotion specialists in the media and are familiar with it, sports experts and officials, sports program makers, policy makers and sports consultants of the Broadcasting Organization. Sampling was by non-probability method, with purposeful selection and snowball method. The number of samples in this research was 19 people. The measurement tool was a semi-structured interview. The data were analyzed based on three stages of open, central and selective coding by MAXQDA software. Based on data analysis, 202 primary concepts (open codes), 28 central codes and 5 selective codes were identified. According to the research results; Since the existence of national media depends on the audience. It is necessary for the national media to respond to the needs of the audience by using the process and tools in today's complex environment. and have the ability to respond to changes and be flexible in the face of extensive and rapid changes, and by taking advantage of these processes, it will be placed in the field of women's sports in the path of re-creation and attraction of the audience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • audience
  • media
  • event
  • sports
  • Women