رسانه های ورزشی
وحید مکی زاده؛ حسین منصوری؛ فوژان امیری؛ علی تیزرو
چکیده
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (مهمود، لیانگ و گو، 2018)، نیازهای اطلاعاتی (چو و کیم، 2011)، حضور اجتماعی (کیم و همکاران، 2019)، مفید بودن اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (لی، هو و یانگ، 2023)، پذیرش اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (خواجا، مهمود و زمن، 2020) و قصد سفر (مهمود، لیانگ و گو، 2018) بود که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی همگرا و نیز پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5 درصد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات دارد. همچنین مفید بودن اطلاعات توصیه-های کلامی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری داشته و پذیرش آن اطلاعات، نیز تأثیر مثبت و معناداری بر قصد سفر گردشگران ورزشی میگذارد. تأثیر تعدیلگر حضور اجتماعی بر ارتباط میان نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.
رضا شهبازی؛ مجید جلالی فراهانی؛ محمد خبیری
چکیده
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی آن توسط تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن (86/0 =α) گزارش داده شد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبهای فریدمن و نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. نتایجتحقیق نشان داد، رسانههای جمعی بیشترین نقش را در «آموزش نیروی انسانی» با میانگین رتبهای 39/4 و کمترین نقش را «شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای محیطی» با میانگین رتبهای 78/3 داشتند. همچنین از بین رسانههای جمعی تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین بیشترین نقش را در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز داشتند.با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین، نقش اصلی در مؤلفههای توسعه گردشگری ورزشی را بر عهده دارند، بنابراین پیشنهاد میشود، با ایجاد شبکههای تلویزیونی گردشگری ورزشی و وبسایتهای گردشگری ورزشی، زمینههای لازم برای حضور بیشتر گردشگران در رویدادهای ورزشی را فراهم آورند.
میترا ایرانپور مبارکه؛ ناهید اتقیا؛ مریم مختاری دینانی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش رسانه های جمعی در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارمندان شاغل در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و آژانس های مسافرتی (N=2000) استان اصفهان بوده که از بین آنها 350 نفر با استناد به فرمول کوکران و به شیوۀ نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش رسانه های جمعی در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران و کارمندان شاغل در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و آژانس های مسافرتی (N=2000) استان اصفهان بوده که از بین آنها 350 نفر با استناد به فرمول کوکران و به شیوۀ نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای با 45 گویه در قالب سه مؤلفه بود. پس از تعیین روایی صوری و محتوایی، روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و ضریب پایایی 812/0 محاسبه شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن حاکی از آن بود که بین نقش انواع رسانه ها در توسعه گردشگری ورزشی استان اصفهان تفاوت معنادار وجود دارد (05/0p <) و به ترتیب رسانه های سمعی و بصری، رسانه های نوین و رسانه های چاپی در جایگاه اول تا سوم قرار داشتند. بنابراین لازم است در زمینه تقویت هرچه بیشتر رسانه های سمعی و بصری در جهت توسعۀ بیشتر گردشگری ورزشی در استان اصفهان تمهیدات لازم اتحاذ گردد.