رسانه های ورزشی
مسعود دارابی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ محمد کشتی دار؛ حوریه دهقان پوری؛ امید عسگری
چکیده
مهم نیست که چه کاری انجام میدهید یا چه چیزی را تبلیغ میکنید، یک پوستر راهی موثر و تاثیرگذار بصری برای به اشتراک گذاشتن کلمات کلیدی و هیجانزده کردن مخاطبان نسبت به آنچه انتظار دارند میباشد. بنابراین اکنون که مشخص شد پوسترها یکی از تاثیرگذارترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هستند، در این پژوهش نگاهی به برخی از عوامل موثر در ...
بیشتر
مهم نیست که چه کاری انجام میدهید یا چه چیزی را تبلیغ میکنید، یک پوستر راهی موثر و تاثیرگذار بصری برای به اشتراک گذاشتن کلمات کلیدی و هیجانزده کردن مخاطبان نسبت به آنچه انتظار دارند میباشد. بنابراین اکنون که مشخص شد پوسترها یکی از تاثیرگذارترین راهها برای ارتباط با مخاطبان هستند، در این پژوهش نگاهی به برخی از عوامل موثر در طراحی پوستر در رویدادهای ورزشی انداخته شده است. در این پژوهش برای شناسایی عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزش ترکیبی از مصاحبه و پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفته است؛ ازاینرو پژوهش حاضر آمیخته با تکنیک دلفی-فازی انجام شد. ابتدا با استفاده از دادههای کیفی به دست آمده از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و انجام مصاحبههای اکتشافی از نوع نیمه ساختاریافته که در آن، سؤالات مصاحبه از قبل مشخص و از تمامی پاسخدهندگان، پرسشهای مشابه پرسیده شد. روایی و پایایی در بخش کیفی با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای ـ کوهن تأیید شد. بر این اساس عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی مشخص شد، سپس بعد از استخراج عوامل با استفاده از تحقیق زمینهای مورد ارزیابی قرار گرفتند. جامعه آماری این تحقیق خبرگان طراحی برند، تبلیغات و بازاریابی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، همچنین مدیران ارشد و کارشناسان ورزش دانشجویی کشور می باشند که با توجه به هدف پژوهش، نمونه گیری در این تحقیق بهصورت هدفمند می باشد. حجم نمونه نیز با توجه به روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر از مدیران عالی و میانی سازمانهای ورزشی می باشند. نتایج اختلاف میانگین فازی زدایی شده نظر خبرگان در هر دو مرحله کمتر از 1/0 بود و خبرگان در مورد عوامل موثر بر طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی به اجماع نظر رسیدند که تعداد 71 عامل را شناسایی و تأیید نمودند. برای طراحی نوآورانه پوسترهای ورزشی امکان انجام کارهای خلاقانه بسیاری وجود دارد که هنر طراح نیز در آن دخیل است البته زمانی تاثیرگذاری هنر طراح دیده خواهد شد که به عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر نیز توجه نماید و چارچوب طراحی پوستر مخصوص رویداد ورزشی را در دستور کار قرار دهد.
محمدرسول خدادادی؛ حوریه دهقانپوری؛ مهدی صادری
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش تنیسرویمیز استان آذربایجانشرقی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی متخصصین مدیریت ورزشی، متخصصین حوزهی رسانه و نیز اعضای هیأت ورزش تنیس رویمیز استان ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، تعیین تأثیر ارتباطات رسانهای و تبلیغات مؤثر در جذب حامی مالی برای ورزش تنیسرویمیز استان آذربایجانشرقی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق، کلیهی متخصصین مدیریت ورزشی، متخصصین حوزهی رسانه و نیز اعضای هیأت ورزش تنیس رویمیز استان آذربایجان شرقی (210 نفر) بود. حجم نمونهی آماری با استفاده از جدول مورگان 132 نفر برآورد شد. روش نمونگیری، تصادفی خوشهای بود. پس از جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار Spss21 و Excel2010 برای آمار توصیفی و استنباطی به عمل آمد. از آزمون شپیر ـ ویلک برای نورمالیتهی دادهها، از آزمون رگرسیون خطی برای آزمون فرضیهها و از آزمون رتبهبندی فریدمن برای رتبهبندی مؤلفهها استفاده شد. نتایج نشان داد، ارتباطات رسانهای و تبلیغات، میتواند جذب منابع دولتی، جذب حامیان بخش خصوصی، درآمد تبلیغات حین مسابقات، درآمد پخش مسابقات ورزشی، و بازاریابی و معرفی خدمات و محصول را بهطور مثبت و معنیداری پیشبینی کند. با توجه به نتایج حاصل میتوان اظهار کرد، رسانه و انواع نقشهای آن، یک مهرهی اساسی و تأثیرگذار در امر تبلیغاتی و اسپانسری به شمار میرود؛ بنابراین، اگر سرمایهگذاریها، حامیان مالی، تبلیغات، رسانهها و ورزش در یک تعامل مثبت و اصولی در کنار همدیگر قرار بگیرند، باعث رشد و گسترش یکدیگر شده و به تبع آن موجب درگیر شدن بخشهای مختلف جامعه و از همه مهمتر باعث رشد ورزش کشور میشوند.