رسانه های ورزشی
رضا شهبازی؛ میرابراهیم حسینی؛ روح اله دایی؛ هادی بشیریان
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر اصالت؛ تصویر و شخصیت برند فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران بود. تحقیق حاضر، به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، اساتید مدیریت ورزشی بودند و نمونه آماری برابر اعضای جامعه آماری و به صورت در دسترس انتخاب شد (160 ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش رسانههای اجتماعی بر اصالت؛ تصویر و شخصیت برند فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران بود. تحقیق حاضر، به لحاظ ماهیت توصیفی از نوع همبستگی و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، اساتید مدیریت ورزشی بودند و نمونه آماری برابر اعضای جامعه آماری و به صورت در دسترس انتخاب شد (160 نفر). ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد رسانههای اجتماعی سیفالهی و همکاران (2021)، پرسشنامه استاندارد اصالت برند کادیرو (2010)، پرسشنامه استاندارد شخصیت برند تسیوتسو و همکاران (2009) و پرسشنامه محقق ساخته تصویر برند بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به وسیله 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 86/0، 88/0، 82/0 و 84/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای SPSS نسخه 26 و PLS نسخه 3 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، رسانههای اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر اصالت، تصویر و شخصیت برند فدراسیون دارد؛ بنابراین فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی ایران میتواند از رسانههای اجتماعی بهطور فعالتر و هدفمندتر استفاده کند تا با ایجاد فرصتهای بیشتر برای تعامل و پاسخ به نظرات مخاطبان، حس تعلق دانشجویان به برند فدراسیون افزایش یابد.
رضا شهبازی؛ مجید جلالی فراهانی؛ محمد خبیری
چکیده
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد ...
بیشتر
با توجه به اهمیت رسانهها در رشد و توسعه صنعت گردشگری ورزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی و رتبهبندی نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران و متخصصان ورزش، گردشگری و میراث فرهنگی و رسانههای ورزشی در شهر تبریز بودند (300=N) و نمونهگیری به صورت کل شمار بود که 230 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تأیید روایی آن توسط تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی و گردشگری در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از آزمودنیها توزیع و پایایی آن (86/0 =α) گزارش داده شد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی از قبیل آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون رتبهای فریدمن و نرمافزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت. نتایجتحقیق نشان داد، رسانههای جمعی بیشترین نقش را در «آموزش نیروی انسانی» با میانگین رتبهای 39/4 و کمترین نقش را «شناسایی ظرفیتها و قابلیتهای محیطی» با میانگین رتبهای 78/3 داشتند. همچنین از بین رسانههای جمعی تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین بیشترین نقش را در توسعه گردشگری ورزشی شهر تبریز داشتند.با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، تلویزیون، اینترنت و رسانههای نوین، نقش اصلی در مؤلفههای توسعه گردشگری ورزشی را بر عهده دارند، بنابراین پیشنهاد میشود، با ایجاد شبکههای تلویزیونی گردشگری ورزشی و وبسایتهای گردشگری ورزشی، زمینههای لازم برای حضور بیشتر گردشگران در رویدادهای ورزشی را فراهم آورند.
رضا شهبازی؛ جواد مصطفایی کیوی؛ روح الله دایی؛ نصرالله سجادی
چکیده
با توجه به اهمیت ورزش همگانی بر ابعاد مختلف فردی و اجتماعی افراد و افزایش امید به زندگی مردم از طریق سلامتی افراد جامعه، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از جدول ...
بیشتر
با توجه به اهمیت ورزش همگانی بر ابعاد مختلف فردی و اجتماعی افراد و افزایش امید به زندگی مردم از طریق سلامتی افراد جامعه، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تهران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه تهران تشکیل میدهند. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد؛ که 333 پرسشنامه موردبررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفت. روش انجام پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود؛ و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه صادقیان و همکاران (1393) با پایایی 0/84 بوده است. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری (آزمون کلموگروف اسمیرنف و t تک نمونهای) و با کمک نرمافزار اس پی اس اس و در سطح معناداری 0/05 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد، نقش رسانه بر آگاهسازی دانشجویان دربارة ورزش همگانی نسبت به فواید جسمی مطلوب و فواید روانی نامطلوب بود؛ و در مورد اطلاعرسانی رسانه در مورد مکانهای مناسب و برنامههای آموزشی رسانه درباره ورزش همگانی مطلوب بود. درنتیجه زمینهها و اقدامات لازم در رسانهها باید انجام گیرد تا دانشجویان در ورزش همگانی شرکت کرده و زمینه لازم برای دسترسی راحت و بهتر دانشجویان در ورزش همگانی فراهم آورد.