امیرحسین پورصاحبی؛ رضا شجیع؛ عبدالحمید احمدی
چکیده
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، ...
بیشتر
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، شامل ترکیب بدنی (BMI)، آمادگی هوازی (آزمون راه رفتن دویدن 540 متر)، آمادگی عضلانی (دو آزمون دراز و نشست نیمخیز و شنای سوئدی 90 درجه)، انعطافپذیری (آزمون انعطافپذیری بنشین و برسان و تعادل (مهارتهای توپی-جابهجایی) مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر این، از 160 نفر از والدین این دانشآموزان خواسته شد تا پرسشنامه سواد رسانهای را کامل کنند. فرضیههای این پژوهش توسط روش رگرسیون چندگانه ساده، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی توکی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج تحقیق از ارتباط مثبت و معنا داری بین سواد رسانهای والدین با سواد حرکتی فرزندان حکایت دارد. که براساس آن میتوان گفت والدین و عوامل مرتبط، با تمرکز بر کارکرد رسانه ها ، میتوانند موجبات رشد و توسعة سواد حرکتی دانش آموزان را فراهم آورند.
هما سلوکی؛ سید عبدالحمید احمدی؛ رضا شجیع؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-51
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مقایسه ی میزان مصرف رسانهای و سواد رسانهای بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی است. روش تحقیق این پژوهش علی- مقایسهای است. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه سواد رسانهای رجبی (2013) با آلفای کرونباخ 73/0 و از پرسشنامه مصرفرسانهای حسنی (2010) با آلفای کرونباخ 80/0 استفاده شد. یافتهها نشان داد تفاوت معناداری بین میزان سواد رسانهای، مصرفرسانهای و سواد بصری در بین دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی، مدیریت رسانه و مدیریت ورزشی وجود ندارد و همه ی آنها تنها با اندکی تفاوت، از میزان متوسط و قابل قبولی از سواد رسانهای، مصرف رسانهای و سواد بصری برخوردار هستند. میتوان از یافتههای پژوهش استنباط کرد که عملکرد سیستم آموزشی در ارتقای سطح سواد رسانهای دانشجویان ضعیف بوده و به دلیل عدم وجود آموزشهای کاربردی نتوانسته بین سطح سواد رسانهای دانشجویان رسانه با دیگران تفاوتی ایجاد کند. البته اینکه تمامی آزمودنیها از میزان قابلقبول و متوسطی از سواد رسانهای و سواد بصری بهرهمند هستند، خوب است; اما میتوان در جهت ارتقای سواد رسانهای آنها به درجات بالاتر نیز کوشید.