مهدی باقری؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تأثیرگذاری تصویر برند یک شخصیت مشهور ورزشی روی وفاداری هواداران به محصولات تبلیغشده توسط وی و تمایل به خرید آنها از آن محصول است. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد تصویر برند ورزشکاران(ارای و همکاران،2013)، تمایل به خرید(دیالو،2012)و(کاترین ومییر،2010) و وفاداری به برند هواداران(کارول و آهوویا،2006)و(بنت و رندل ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تأثیرگذاری تصویر برند یک شخصیت مشهور ورزشی روی وفاداری هواداران به محصولات تبلیغشده توسط وی و تمایل به خرید آنها از آن محصول است. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد تصویر برند ورزشکاران(ارای و همکاران،2013)، تمایل به خرید(دیالو،2012)و(کاترین ومییر،2010) و وفاداری به برند هواداران(کارول و آهوویا،2006)و(بنت و رندل تیلی،2002) استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق، تعداد 30 پرسشنامه بهصورت آزمایشی در شبکههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، در اختیار هواداران قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به دست آمد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و واریانس بهدستآمده برای جامعه نامحدود، برابر 296عدد برآورد شده است. بهمنظور طبقهبندی و خلاصه نمودن دادههای خام از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری اس پی اس اس و ایموس نسخه 23 انجام پذیرفت. نتایج بهدستآمده نشاندهنده این است که بیشترین تأثیرگذاری بر ابعاد تصویر برند در بعد عملکرد ورزشی مربوط به سبک بازی، در بعد جذابیت ظاهری مربوط به جذابیت فیزیکی در بعد سبک زندگی مربوط به الگوی رفتاری است. همچنین بیشترین تأثیرگذاری ابعاد تصویر برند بر وفاداری و تمایل به خرید هواداران مربوط به سبک زندگی بازارپسند است. با عنایت به نتیجه پژوهش میتوان اذعان کرد که تصویر برند حسن یزدانی برای تبلیغات محصولات باعث ایجاد وفاداری در هواداران نسبت به آن محصول و تمایل به خرید در آنها میگردد.
حسین کردلو؛ علیرضا الهی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 77-88
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها با توجه به تعداد سؤالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند، تشکیل دادند. ملاک حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها با توجه به تعداد سؤالات (21سوال) در تحلیل عاملی به این منظور 194 نفر مشتریان مراجعه کننده به باشگاههای بدنسازی و پرورش اندام به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان را تکمیل کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسش نامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) که مشتمل بر مؤلفههای قدرت رابطه، دانش فرستنده، تخصص گیرنده، ریسک ادراک شده گیرنده، گروه مرجع و پیگیری اطلاعات میباشد، استفاده شد. با استفاده از روش سه مرحلهای پرسشنامه ترجمه و سپس برای انجام روایی صوری محتوایی در اختیار 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای آماری ضریب آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد پایایی مؤلفههای پرسشنامه از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود ( , CR>.7α). در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای سازه خود باشند. شاخصهای 31/1=x2 /df ، 04/0= RMSEA و همچنین 99/0= CFI، 99/0= IFI، 95/0= NFI، 90/0= AGFI، 94/0= GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. نتایج نشان داد تمامی عاملها توانستند تبیینکننده خوبی برای مفهوم تبلیغات دهان به دهان میباشند.
حسین کردلو؛ رضا خورشیدی؛ علیرضا الهی
دوره 3، شماره 4 ، شهریور 1395، ، صفحه 25-34
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و تعیین رابطه بین تبلیغات دهان به دهان و تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام ایلام بوده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی شهرستان ایلام که دست کم یک سال سابقه فعالیت ورزشی داشتهاند را تشکیل دادند. به این منظور 280 مشتری از باشگاههای بدنسازی به صورت تصادفی انتخاب شد و اطلاعات لازم مربوط به ویژگیهای فردی از طریق چکلیست و پرسشنامه تبلیغات دهان به دهان جانگ (2007) و با پایایی 82/0=α و پرسشنامه تمایل حضور مجدد لیم (2006) و با پایایی 91/0=α، جمعآوری شد. روش تحقیق همبستگی بوده و از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد، همه مؤلفههای تبلیغات دهان به دهان قابلیت پیشبینی تمایل حضور مشتریان باشگاههای پرورش اندام را دارند (به جزء مؤلفه تخصص گیرنده). بطوری که مؤلفه پیگیری اطلاعات بیشترین و قدرت رابطه کمترین تأثیر را بر تمایل حضور مشتریان به باشگاههای پرورش اندام را داشتند. با عنایت به یافتهها، ضروری است به کیفیت و قیمت خدمات توجه شود، تا رضایت مشتریان جلب شود و در نتیجه رضایت مشتریان باعث تبلیغات دهان به دهان برای حضور مشتریان جدید در باشگاههای پرورش اندام شود.
علی ضیائی؛ علیرضا الهی؛ ایمان بخشوده نیا
دوره 1، شماره 3 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 51-62
چکیده
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران ...
بیشتر
در این مقاله، تعداد 167 مقاله انتشار یافته در 16 شماره اولیه نشریه علوم حرکتی و ورزش از سال 1381 تا 1389 مورد تحلیل محتوا قرار گرفته است. ابزار تحقیق شامل یک چک لیست کدگذاری بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 6 نفر از اساتید متخصص در زمینه تحلیل محتوا تایید شد. با توجه به کم بودن دادهها و عدم دخالت نظرات شخصی از ضریب توافق بین کدگذاران صرف نظر شد. نتایج نشان داد میانگین ماههای مورد استفاده برای پذیرش هر مقاله 4/6 ماه بوده است. همچنین بیشترین درصد همپژوهی پژوهشها مربوط به مقالاتی بوده که توسط 3 نویسنده، نگاشته شده است. با تحلیل نتایج مربوط به روششناسی مقالات مشخص گردید، 159 مقاله (2/95درصد) از روش تحقیق کمی و تنها 8 مقاله (8/4درصد) از روش تحقیق کیفی استفاده کردهاند. همچنین، 73 مقاله (7/43درصد)، از روش تحقیق نیمه تجربی و 44 مقاله (3/26درصد)، از روش تحقیق همبستگی استفاده نمودهاند. بیش از نیمی از مقالات (8/56درصد)، فقط در دو حیطه مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزشی نگارش شده است. علاوه بر این، یافتهها حاکی از آن بود که اکثر مطالعات در حیطه ورزش آموزشی و کمترین مقالات در حیطه ورزش اقشار ویژه بوده است. در مجموع با عنایت به یافتههای مطالعه حاضر، پیشنهاداتی در راستای بهبود کیفی مقالات به نویسندگان و مسئولان نشریه ارائه شده است.