رسول نظری؛ الهام مشکل گشا؛ رضا فردی پور
چکیده
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ...
بیشتر
هدف از پژوهش بررسی نقش کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی به عنوان عوامل اثرگذار بر مبادله دانش ضمنی و اثربخشی بازاریابی می باشد. پژوهش از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی توصیفی و از نظر اجرا پیمایشی است، جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه انجام شد. محیط پژوهش شرکت تولید کننده و فروشنده محصولات ورزشی مجید بود. جامعه آماری پژوهش فروشندگان ورزشی بودند، ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه بود، نمونه آماری 144 نفر از فروشندگان ورزشی می باشد. اطلاعات بوسیله نرم افزارهای ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که متغیرهای کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصتهای اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی به طور مستقیم و همچنین به طور غیر مستقیم از طریق اثر متغیر میانجی مبادله دانش ضمنی رابطه مثبت دارد. نقش میانجی مبادله دانش ضمنی در رابطه بین کیفیت ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی با اثربخشی بازاریابی نقش تاثیر گذار می باشد. به طور کلی پیشنهاد می گردد مدیران بازاریابی و فروش راهبردهایی را در جهت ارتقای اثربخشی بازاریابی از طریق افزایش سرمایه گذاری بر روی ارتباطات میان کارکردی و فرصت های اجتماعی سازی مد نظر قرار دهند.
رسول نظری؛ الهام عندلیب
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر پیشبینی جذب مشتریان از طریق عناصر آمیخته بازاریابی با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در باشگاههای خصوصی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری کلیه مشتریان باشگاههای خصوصی بودند. با استناد به فرمول کوکران سقف نمونه آماری یعنی تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر پیشبینی جذب مشتریان از طریق عناصر آمیخته بازاریابی با تأکید بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در باشگاههای خصوصی بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی است. جامعه آماری کلیه مشتریان باشگاههای خصوصی بودند. با استناد به فرمول کوکران سقف نمونه آماری یعنی تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای آمیخته بازاریابی مقیمی (1389)، فناوری اطلاعات و جذب مشتریان محقق ساخته استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط متخصصین، پایایی از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از روش تحلیل مسیر معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها حاکی از برازش مدل ساختاری برای تمامی رابطههای متغیرهای پژوهش داشت. به طور کلی میتوان اذعان نمود آمیخته بازاریابی و بهکارگیری فناوری اطلاعات به طور مستقیم بر فرایند جذب مشتریان باشگاههای خصوصی تأثیر گذار است، لذا توصیه میشود مدیران با بهکارگیری این استراتژیها، برجستهسازی مزیتهای رقابتی باشگاهها را از طریق استفاده از فضای فیزیکی و مجازی در دستور کار قرار دهند.
رسول نظری؛ فرزاد موسی زاده
دوره 5، شماره 4 ، شهریور 1397، ، صفحه 15-28
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی بوده و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران سازمانهای ورزشی استان اصفهان به تعداد 405 نفر تشکیل دادند. بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه معادل 199 نفر در نظر گرفته شد که بهصورت تصادفی طبقهای از بین جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پرسشنامه مهارتهای روانی سالملا (2001)، توانمند مهارتهای ارتباطی بارثون جی (1990) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی پاتنام (1999) با پایایی (85/0, 86/0, 87/0=α) استفاده شد. ده نفر از اساتید تربیتبدنی در گرایش مدیریت و برنامه ریزی در مورد روایی صوری و محتوایی نظرات خویش را اظهار نمایند. کلیه دادهها با استفاده از بسته نرمافزار آماری علوم اجتماعی نسخه 19 و نرمافزار لیزرل نسخه 54/8 تحلیل شد. تحلیل مسیر ارائه الگوی رابطه اثر مهارتهای روانی بر مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی مدیران ورزشی حاکی از مناسب بودن مدل است. بر اساس مدل رگرسیونی، ارتباط بین مؤلفههای مهارتهای روانی شامل مهارتهای پایه، روانتنی و شناختی قابلیت پیشبینی مهارتهای ارتباطی و سرمایه اجتماعی رادارند. بهطورکلی، میتوان عنوان نمود که مدیران ارشد سازمانهای ورزشی میبایست احساس اطمینان خاطر و مفید بودن آنها که از مؤلفههای سرمایه اجتماعی بوده تقویت گردد و مهارتهای روانی آنها نیز رشد بیشتری داشته باشد.
رسول نظری؛ فریبا رافعی
دوره 5، شماره 3 ، خرداد 1397، ، صفحه 39-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر ارتقای تعهدسازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی از طریق عدالت سازمانی و رضایت شغلی بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسانههای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند (150= N). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف (۱۹۹۳)، پرسشنامه رضایت شغلی براون (1993) درنهایت پرسشنامه استاندارد آلن و میر (1991) ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر ارتقای تعهدسازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی از طریق عدالت سازمانی و رضایت شغلی بود. جامعه و نمونه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان رسانههای ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند (150= N). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف (۱۹۹۳)، پرسشنامه رضایت شغلی براون (1993) درنهایت پرسشنامه استاندارد آلن و میر (1991) با آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0،82/0و92/0) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل مسیر از طریق مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها نشان دادند که عدالت سازمانی نقش مؤثری بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی داشت. بهطورکلی مدل نقش عدالت سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان رسانههای ورزشی برازش قابلتوجهی به دست آورد. ازاینرو میتوان اذعان نمود عدم وجود عدالت سازمانی در هر ارگانی باعث بی تعهدی نسبت به سازمان و عدم رضایت شغلی در افراد میشود. مدیران قبل از هر تصمیمی باید از وجود عدالت سازمانی اطمینان داشته باشند تا از بروز مشکلات درون سازمان جلوگیری به عمل آید.
رسول نظری؛ مریم بابایی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 55-63
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر اثر مهارتهای روانی بر ارتباطات بین فردی و نقش آن بر کارآمدی عملکردی داوران بسکتبال ایران و ارائه مدل بود. روش تحقیق توصیفی کاربردی و از نوع همبستگی بود. به این منظور تمام داوران زن و مرد بسکتبال ایران که 82 نفر بودند، به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز جهت ارتباطات فردی از طریق پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از مطالعهی حاضر اثر مهارتهای روانی بر ارتباطات بین فردی و نقش آن بر کارآمدی عملکردی داوران بسکتبال ایران و ارائه مدل بود. روش تحقیق توصیفی کاربردی و از نوع همبستگی بود. به این منظور تمام داوران زن و مرد بسکتبال ایران که 82 نفر بودند، به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز جهت ارتباطات فردی از طریق پرسشنامه گراهام (1998)، مهارتهای روانی از طریق پرسشنامه نظری و امامی (1394) و کارآمدی از طریق پرسشنامه هسو (2002) جمعآوری گردید. در سطح آمار استنباطی از آزمون لوین برای تجانس واریانس داده ها، آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای توزیع طبیعی داده ها، آزمونهای t و F برای مقایسه میانگین ها، آزمون t مستقل برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده گردید. نتایج نشان داد که حدود 14 درصد واریانس مربوط به ارتباطات بین فردی بوسیله مؤلفههای مهارتهای روانی تعیین میشود (14/0R2 =). حدود 4 درصد واریانس مربوط به کارآمدی بوسیله مؤلفههای مهارتهای روانی تعیین میشود (04/0R2 =). حدود 8 درصد واریانس مربوط به کارآمدی بوسیله مؤلفههای ارتباطات بین فردی تعیین میشود (08/0R2 =). تحلیل تفاوت بین مهارتهای روانی، ارتباطات بین فردی و کارآمدی داوران با توجه به ویژگیهای فردی داوران تفاوت معناداری را نشان نداد. به طور کلی می توان اذعان نمود مهارتهای روانی بر ارتباطات بین فردی و کارآمدی داوران بسکتبال ایران اثر گذارند.
رسول نظری
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 53-60
چکیده
پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی و ارائه مدل انجام شد. پژوهش همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. از میان200 نفر از مدیران ورزشی استان اصفهان نمونهای با حجم 132 نفر با روش تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی و ارائه مدل انجام شد. پژوهش همبستگی بود که به صورت میدانی انجام گردید. از میان200 نفر از مدیران ورزشی استان اصفهان نمونهای با حجم 132 نفر با روش تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد مهارتهای ارتباطی بارثون(1990)، رضایت شغلی شکرکن (1383) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1991)با پایایی به ترتیب (81/0، 89/0 و 85/0) استفاده شد. از آزمونهای پیرسون برای همبستگی بین متغیرها و تحلیل مسیر برای روابط علی بین متغیرها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. بر اساس نتایج آزمون t بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب متغییرهای اصلی تحقیق در بین نمونه آماری تفاوت وجود داشت. بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی (448/0=r) وتعهد سازمانی (371/0=r) و نیز بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی (469/0=r) ارتباط مثبت و معنی دار وجود دارد. در نهایت نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که ارائه مدل رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان سازمان های ورزشی از نیکویی برازش مناسبی برخوردار است. به طور کلی میتوان گفت مهارتهای ارتباطی به عنوان یکی از مهارتهای اساسی مدیران میتواند بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی از متغیرهای سازمانی تاثیرگذار باشد، لذا در سازمانهای ورزشی در فرایند بکارگیری افراد در پستهای مختلف مهارتهای بنیادی ارتباطی افراد به عنوان عاملی اثر گذار بر فرایندهای سازمانی مد نظر متولیان قرار گیرد.
رسول نظری؛ پگاه پاکدلیان
دوره 3، شماره 1 ، آذر 1394، ، صفحه 15-23
چکیده
شناخت و آگاهی از مهارت های ارتباطی، الگوی مدیریتی مدیران و کارآمدی سازمانی مدیران ورزشی و تبیین روابط بین آنها که هدف عمده این تحقیق بود. تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش مدیران ورزشی سازمانهای ورزشی منتخب بودند، از بین جامعه آماری مدیران ورزشی استان اصفهان 207 نفر به عنوان نمونهی ...
بیشتر
شناخت و آگاهی از مهارت های ارتباطی، الگوی مدیریتی مدیران و کارآمدی سازمانی مدیران ورزشی و تبیین روابط بین آنها که هدف عمده این تحقیق بود. تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش مدیران ورزشی سازمانهای ورزشی منتخب بودند، از بین جامعه آماری مدیران ورزشی استان اصفهان 207 نفر به عنوان نمونهی آماری تحقیق به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت های ارتباطی، الگوی مدیریتی و کارآمدی سازمانی بود. از روش های آماری توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصله ارتباط معنی داری بین مهارت های ارتباطی، الگوی مدیریتی و کارآمدی سازمانی مدیران ورزشی وجود دارد. نتایج اجرای مدل های تحلیل مسیر مهارتهای ارتباطی، الگوی مدیریتی و کارآمدی سازمانی نشان دهنده تایید مدلهای مفهومی پژوهش است، لذا توصیه می شود مهارتهای ارتباطی، به عنوان یکی از فاکتورهای اثر گذار در انتخاب مدیران ورزشی در سازمانها برای ارتقای کارآمدی سازمانی سازمان های ورزشی، مد نظر متولیان قرار گیرد.
رسول نظری؛ ارغوان نوربخشیان
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1394، ، صفحه 41-48
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه مهارت های ارتباطی با استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی بود. از این رو تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی، از نظر ماهیت همبستگی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران سازمان های ورزشی استان اصفهان بودند که 140 نفر از مدیران ورزشی به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تحلیل رابطه مهارت های ارتباطی با استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی بود. از این رو تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی، از نظر ماهیت همبستگی و از نظر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش مدیران سازمان های ورزشی استان اصفهان بودند که 140 نفر از مدیران ورزشی به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه های مهارت ارتباطی(91/0) و پرسشنامه استقرار شبکه مدیریتی کلارک (87/0) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS برای تحلیلهای آماری استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و استقرار شبکه مدیریتی کلارک در بین مدیران ورزشی رابطه وجود دارد، همچنین مولفه بازخوردی سهم بیشتری در پیش بینی شبکه مدیریتی کلارک دارد(0.05 ≤ p). به طور کلی می توان اذعان نمود مهارت های ارتباطی بر استقرار شبکه مدیریتی کلارک موثر بوده و سبب بهبود روند مدیریتی مدیران سازمان های ورزشی و رسیدن به اهداف سازمان با درصد بالایی از بهره وری می گردد.
رسول نظری؛ مجید طحانی
دوره 2، شماره 1 ، آبان 1393، ، صفحه 51-58
چکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و مهارت های ارتباطی مدیران ورزشی می باشد. پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران ورزشی شهرستان اصفهان به تعداد 200 نفر بود. تعداد 127 نفر از مدیران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوهن(2000) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی رابطه بین خلاقیت و مهارت های ارتباطی مدیران ورزشی می باشد. پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران ورزشی شهرستان اصفهان به تعداد 200 نفر بود. تعداد 127 نفر از مدیران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس فرمول کوهن(2000) به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های خلاقیت و مهارت های ارتباطی بود. میزان پایایی از طریق آزمون مجدد و با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (0.81 و 0.82) محاسبه شد. روایی صوری توسط کارشناسان سنجیده و روایی محتوایی پرسشنامه ها طبق نظر10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی بر اساس ضریب توافق 85/0 مورد تایید قرار گرفت. یافته های با آزمون های ضریب همبستگی، tمستقل، F و t تک نمونهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از این است که خلاقیت و مهارت های ارتباطی در بین مدیران ورزشی در سطح متوسط می باشد. ضمن اینکه بین خلاقیت مدیران با مهارت های کلامی، شنودی و بازخوردی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از این رو به نظر می رسد خلاقیت بالا و مهارت های ارتباطی مناسب به عنوان شاخصه های شرایط احراز موقعیت های مدیریت در نظر گرفته شود تا مدیرانی کارا و موثر سازمان های ورزشی را مدیریت نمایند.
رسول نظری؛ ایرج دادخواه؛ مظفر یکتایار
دوره 1، شماره 2 ، بهمن 1392، ، صفحه 9-13
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با سبکهای رهبری انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. 165 نفر از مدیران رسانههای ورزشی استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری MLQ-X5 و پرسشنامه ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با سبکهای رهبری انجام شد. روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود و بهصورت میدانی اجرا شد. 165 نفر از مدیران رسانههای ورزشی استان اصفهان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد چندعاملی رهبری MLQ-X5 و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جیای مورد استفاده قرار گرفت. از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که 58/5% از گروه نمونه داری سبک رهبری تحولگرا، 40% سبک رهبری عملگرا و تنها 1/5% دارای سبک رهبری عدم مداخله بودند. آزمون تحلیل واریانس اندازههای تکراری نشان داد که بین میانگین سه سبک رهبری تفاوت معنادار وجود دارد و کارشناسان از سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرا بهطور معناداری بیشتر از سبک رهبری عدم مداخله استفاده میکنند. همچنین بین سبک رهبری تحولگرا و مبادلهای با مهارتهای ارتباطی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.
رسول نظری؛ حمید قاسمی
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1392، ، صفحه 40-44
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی نقش رسانهها در توسعه ورزش کشور، پرسشنامهای دو بعدی در 5 محور توسعه ورزش، تدوین گردید. به این منظور پرسشنامه پس از اعتباریابی و تعیین ضریب پایایی بین 340 نفر نمونه به عنوان صاحب نظران حوزه ورزش و رسانه توزیع و جمعآوری شد. نمونه ها شامل چهار گروه مدیران و کارشناسان رسانه، مدیران و کارشناسان ورزش بودند. روش ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی نقش رسانهها در توسعه ورزش کشور، پرسشنامهای دو بعدی در 5 محور توسعه ورزش، تدوین گردید. به این منظور پرسشنامه پس از اعتباریابی و تعیین ضریب پایایی بین 340 نفر نمونه به عنوان صاحب نظران حوزه ورزش و رسانه توزیع و جمعآوری شد. نمونه ها شامل چهار گروه مدیران و کارشناسان رسانه، مدیران و کارشناسان ورزش بودند. روش تحقیق توصیفی و علی مقایسهای بود و دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. بین دیدگاه آزمودنیها در رابطه با تأثیر رسانهها در توسعه ورزش در هر 5 محور توسعه ورزش بین وضع موجود و مطلوب تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0≥ α). رسانههای گروهی با توجه به این محورها و اقدامات موثر رسانهای، نقش غیر قابل انکار در مسیر توسعه دارند. رسانهها با ماهیت خود متغیرهای توسعه ورزشی را بهبود میبخشند و در نهایت منجر به توسعه ورزش خواهند شد.