مهارت های ارتباطی در ورزش
امیرحسین لباف؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مطالعه کیفی ابعاد هوش مصنوعی در رشته علوم ورزشی میباشد. روش تحقیق کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. طی نمونهگیری به روشهای هدفمند و گلولهبرفی با ۲۳ نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در حوزههای رسانه و ارتباطات، هوش مصنوعی و علوم ورزشی مصاحبههای نیمهساختاریافته به عمل آمد. انجام مصاحبهها تا رسیدن دادهها به مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادههای استخراج شده از متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم، تجزیهوتحلیل شدند. پس از تحلیل و کدگذاری دادهها، سه تم اصلی شامل فرصتهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۵ تم فرعی و ۲۳ مفهوم)، تهدیدهای هوش مصنوعی در علوم ورزشی (۶ تم فرعی و ۲۱ مفهوم) و راهکارهای مدیریت هوش مصنوعی در حوزه علوم ورزشی (۸ تم فرعی و ۲۴ مفهوم) دستهبندی شدند. در مجموع، ابعاد شناسایی شده در قالب ۳ تم اصلی، ۱۹ تم فرعی و ۶۸ مفهوم دستهبندی شدند. پیشنهاد میشود جهت توانمندسازی اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاهها دورههای کاربردی هوش مصنوعی که دربرگیرنده کارکردها و تهدیدات این فناوری است، برگزار شود. علاوه بر آن، سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها باید مبتنی بر ورود این فناوری مورد بازبینی قرار گیرد.
روابط عمومی ورزشی
حمیدرضا میرصفیان؛ امیرحسین لباف؛ حانیه کهکشان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی رفتار هواداران ایرانی در مواجهه با اسطورههای ورزشی و به صورت ویژه در زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد و با راهبرد تحلیل محتوا انجام شد. تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان به صورت هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و در مصاحبهای عمیق ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی رفتار هواداران ایرانی در مواجهه با اسطورههای ورزشی و به صورت ویژه در زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد و با راهبرد تحلیل محتوا انجام شد. تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان به صورت هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و در مصاحبهای عمیق نیمه ساختارمند شرکت کردند. پس از تایید روایی مصاحبهها توسط دو نفر از متخصصین جامعهشناسی ورزشی و همچنین تایید پایایی مصاحبهها به روش توافق درون موضوعی (83/0)، اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 در دو مرحله کدگذاری گردید. از مجموع مقولههای به دست آمده از نمونه آماری متخصص شرکت کننده در مصاحبه، 8 مقوله اصلی (ویژگیهای اسطوره، رسانه، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، روانشناختی، اقتصادی) و 41 زیرمقوله حاصل شد. عواملی مانند ضعف در نظام آموزش، عدم توجه به تاریخ غنی ایرانی اسلامی در حوزه آموزش کشور، ضعف رسانه در حوزه تبلیغات و آموزش، مشکلات و کاستیهای اقتصادی، معضلات اجتماعی و شاید جهت گیریهای سیاسی از جمله عوامل اثرگذار بر رفتار نامناسب هواداران بوده است. همچنین عملکرد نامناسب در مدیریت این رویداد که ناشی از ضعف در اجرای مدیریت علمی، عدم توجه به مفاهیم مدیریت عملکرد در کنار عدم شایسته-سالاری در حوزه مدیریت ورزش کشور بوده است، از دیگر عوامل اثرگذار بر برگزاری نامناسب این رویداد ورزشی شناخته شد.