با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی. دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی رفتار هواداران ایرانی در مواجهه با اسطوره‌های ورزشی و به صورت ویژه در زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه داده‌بنیاد و با راهبرد تحلیل محتوا انجام شد. تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان به صورت هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و در مصاحبه‌ای عمیق نیمه ساختارمند شرکت کردند. پس از تایید روایی مصاحبه‌ها توسط دو نفر از متخصصین جامعه‌شناسی ورزشی و همچنین تایید پایایی مصاحبه‌ها به روش توافق درون موضوعی (83/0)، اطلاعات بدست آمده از مصاحبه‌ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 در دو مرحله کدگذاری گردید. از مجموع مقوله‌های به دست آمده از نمونه آماری متخصص شرکت کننده در مصاحبه، 8 مقوله اصلی (ویژگی‌های اسطوره، رسانه، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، روانشناختی، اقتصادی) و 41 زیرمقوله حاصل شد. عواملی مانند ضعف در نظام آموزش، عدم توجه به تاریخ غنی ایرانی اسلامی در حوزه آموزش کشور، ضعف رسانه در حوزه تبلیغات و آموزش، مشکلات و کاستی‌های اقتصادی، معضلات اجتماعی و شاید جهت گیری‌های سیاسی از جمله عوامل اثرگذار بر رفتار نامناسب هواداران بوده است. همچنین عملکرد نامناسب در مدیریت این رویداد که ناشی از ضعف در اجرای مدیریت علمی، عدم توجه به مفاهیم مدیریت عملکرد در کنار عدم شایسته-سالاری در حوزه مدیریت ورزش کشور بوده است، از دیگر عوامل اثرگذار بر برگزاری نامناسب این رویداد ورزشی شناخته شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Sociological Analysis of Iranian Fans' Behavior in the Face of Sports Legends (Case Study: Cristiano Ronaldo)

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Mirsafian 1
  • Amir Hossein Labbaf 2
  • Haniyeh Kahkeshan 2

1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Ph.D. Student in Sport Management, Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sports Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of sociological analysis of the behavior of Iranian fans in the face of sports legends, especially during the presence of Cristiano Ronaldo in Iran. The qualitative research method was conducted based on the theory of foundation data and content analysis strategy. 10 university professors and specialists were purposefully selected for interviews and participated in an in-depth semi-structured interview. After confirming the validity of the interviews by two experts in sports sociology and also confirming the reliability of the interviews by the method of intra-subject agreement (0.83), the information obtained from the interviews was coded using MAXQDA version 10 software. From the total categories obtained, 8 main categories (characteristics of the legend, media, political, cultural, social, managerial, psychological, economic) and 41 sub-categories were obtained. Factors such as weakness in the education system, lack of attention to Iran's rich Islamic history in the field of education, media weakness in the field of advertising and education, economic problems and shortcomings, social problems and perhaps political orientations are among the factors that influence the inappropriate behavior of fans. Also, the improper performance in the management of this event, which was caused by the weakness in the implementation of scientific management, the lack of attention to the concepts of performance management, along with the lack of meritocracy in the field of sports management in the country, was recognized as another factor affecting the inappropriate holding of this sports event.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persepolis Football Team
  • Meritocracy
  • Managerial Weakness
  • Social Shortcomings
  • Performance Management