رسانه های ورزشی
محسن صادقی؛ زهرا اصغری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند و گلولهبرفی و با در نظر گرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج نشان داد که با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی، مولفههای اثرگذار ورزش قهرمانی بر وحدت اجتماعی شامل الگو بودن (قدرت نفوذ، تکریم ارزش و تقبیح بیارزش و وابستهسازی)، ایجاد همدلی (تقویت روحیه ملی، تقویت انسجام اجتماعی، افزایش اتحاد ملی و تقویت غرور ملی)، فراگیر بودن (در معرض دید بودن و داشتن مخاطبان زیاد)، چند بعدی بودن (بعد جسمانی و بعد روحی-روانی) و عوامل اجتماعی (افزایش نشاط و کاهش ناهنجاری) و مولفههای اثرگذار وحدت اجتماعی بر ورزش قهرمانی شامل حمایتی (افزایش حمایت طرفداران، زمینهسازی و سیاستگذاری حمایتی)، مقبولیت (مقبولیت اجتماعی و مقبولیت مالی)، مسری بودن (سرایت وحدت از جامعه به ورزش و حس مسئولیتپذیری) و مدیریتی (نحوه برگزاری مسابقات، تجهیزات و امکانات ورزش قهرمانی و عملکرد) میباشند. بنابراین میتوان با توجه و دقت بر مؤلفههای مؤثر در این تعامل، موجبات کسب موفقیت در هر دو جنبه ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی را فراهم کرد.
رسانه های ورزشی
ابوالفضل نشاطی زنوز؛ محسن صادقی؛ سیما مکاری ساعی؛ ایوب حیدری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی درسآموختههای مدیریت ورزشی از فیلمهای ورزشی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش فیلمهای ورزشی برتر در جشنوارههای ملی و بینالمللی بودند که از بین آنها چهار فیلم ورزشی ملی و چهار فیلم ورزشی بینالمللی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی درسآموختههای مدیریت ورزشی از فیلمهای ورزشی انجام شد. این پژوهش از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون میباشد. جامعه آماری پژوهش فیلمهای ورزشی برتر در جشنوارههای ملی و بینالمللی بودند که از بین آنها چهار فیلم ورزشی ملی و چهار فیلم ورزشی بینالمللی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استیرلینگ (2001) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که درسآموختههای مدیریت ورزشی که از فیلمهای ورزشی شناسایی شدهاند شامل 9 دسته حمایتی (حمایت از انتقاد سازنده، لزوم حمایت همهجانبه و همدلی)، مدیریت منابع انسانی مناسب (جذب و نگهداشت مناسب، استعدادیابی مناسب و در نظر گرفتن اصل تفاوت فردی)، اخلاقی (مسئولیتپذیری، اخلاقمداری و روحیه جوانمردی)، هدفمند بودن و تلاش برای رسیدن به هدف (تسلیم نشدن، داشتن پشتکار زیاد و داشتن هدف مناسب)، ارتقای شخصیتی (قدرت سازگاری بالا داشتن، اعتماد به نفس بالا، توانایی تحمل جایگاه بالا، ارتقای روحی-روانی ورزشکاران و بینش قوی داشتن)، جامعهگرایی (مردمداری، نگه داشتن مرز مناسب بین ورزش و سیاست و ارتقای فرهنگی)، مدیریتی (اردوهای بینالمللی قوی، رفع موانع قانونی، مدیریت دانش و توجه به عملکرد به جای نتیجهگرایی)، استفاده از فرصتها (استفاده از پتانسیلها، مدیریت محیطی و فرصتطلب بودن) و اعتدالگرایی (عدالتمحوری و برقراری تعادل کار و زندگی) میباشند. بنابراین از درسآموختههای فیلمهای ورزشی میتوان در تمام ابعاد مدیریت ورزشی اعم از برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل استفاده کرد.