با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30473/jsm.2024.71528.1877

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانه‌های ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانه‌ای و تحلیل مضمون بود. مشارکت‌کنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانه‌ها و جامعه‌شناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانه‌های ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند و گلوله‌برفی و با در نظر گرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج نشان داد که با تأکید بر نقش رسانه‌های ورزشی، مولفه‌های اثرگذار ورزش قهرمانی بر وحدت اجتماعی شامل الگو بودن (قدرت نفوذ، تکریم ارزش و تقبیح بی‌ارزش و وابسته‌سازی)، ایجاد همدلی (تقویت روحیه ملی، تقویت انسجام اجتماعی، افزایش اتحاد ملی و تقویت غرور ملی)، فراگیر بودن (در معرض دید بودن و داشتن مخاطبان زیاد)، چند بعدی بودن (بعد جسمانی و بعد روحی-روانی) و عوامل اجتماعی (افزایش نشاط و کاهش ناهنجاری) و مولفه‌های اثرگذار وحدت اجتماعی بر ورزش قهرمانی شامل حمایتی (افزایش حمایت طرفداران، زمینه‌سازی و سیاست‌گذاری حمایتی)، مقبولیت (مقبولیت اجتماعی و مقبولیت مالی)، مسری بودن (سرایت وحدت از جامعه به ورزش و حس مسئولیت‌پذیری) و مدیریتی (نحوه برگزاری مسابقات، تجهیزات و امکانات ورزش قهرمانی و عملکرد) می‌باشند. بنابراین می‌توان با توجه و دقت بر مؤلفه‌های مؤثر در این تعامل، موجبات کسب موفقیت در هر دو جنبه ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی را فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the interaction model of athletics sports and social unity with emphasis on the role of sports media

نویسندگان [English]

  • Mohsen Sadeghi 1
  • Zahra Asghari 2

1 PhD in sport management, Urmia university

2 Assistant Professor, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the interaction between championship sports and social unity, emphasizing the role of sports media. This research was applied, qualitative, field-library and thematic analysis. The participants of research were professors and experts in sports management, media and sociology, and managers and activists in the field of sports media, 23 of whom were selected by a targeted and snowball method and considering theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview, and in order to analyze the data, thematic analysis method was used with Attride-Stirling (2001) approach. The results showed that with emphasis on the role of sports media, the effective components of championship sports on social unity include being a role model (power of influence, honoring the value and condemning the worthless and dependent), creating empathy (strengthening the national spirit, strengthening social cohesion, increasing national unity and strengthening national pride), inclusiveness (being visible and having a large audience), multidimensionality (physical dimension and spiritual-psychological dimension) and social factors (increasing vitality and reducing abnormality) and the effective components of social unity on championship sports including support (increasing support of fans, creating and supporting policies), acceptability (social acceptability and financial acceptability), contagiousness (contagion of unity from society to sports and a sense of responsibility) and management (how to hold competitions, sports equipment and facilities) championship and performance). Therefore, it is possible to achieve success in both aspects of championship sports and social unity by paying attention to the effective components in this interaction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empathy
  • Sports Development
  • Media