رسانه های ورزشی
محبوبه نقوی؛ امیررضا خادم
چکیده
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب ...
بیشتر
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامهسازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما میباشد. نمونهگیری به روش غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و به شیوه گلوله برفی بود. تعداد نمونه در این پژوهش 19 نفر بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبه نیمهساختار یافته بود. دادهها بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به وسیله نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای تحلیل دادهها 202 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 28 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. با توجه به نتایج پژوهش؛ از آنجایی که وجود رسانه ملی به مخاطب بستگی دارد، ضروریست رسانه ملی با بهرهگیری از فرایند و ابزارها در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی و جذب مخاطب در حیطه ورزش بانوان قرار گیرد.
رسانه های ورزشی
محبوبه نقوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد رسانههای جمعی در توسعه ورزش قهرمانی زنان انجام شد. پژوهش با توجه به نحوة جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. پژوهش در مرحله کیفی به روش نظریۀ داده بنیاد بود. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد رسانههای جمعی در توسعه ورزش قهرمانی زنان انجام شد. پژوهش با توجه به نحوة جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. پژوهش در مرحله کیفی به روش نظریۀ داده بنیاد بود. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه، برنامه-سازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صداوسیما و خبرگان حوزه ورزش بانوان بودند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی و تکنیک گلولهبرفی انتخاب شدهاند. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش در بخش کمی با توجه به نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی بود. نمونه آماری در بخش کمی شامل 120 نفر از؛ ورزشکاران حرفهای زن، مربیان، مدیران ورزشی، جامعهشناسان ورزشی و متخصصین رسانههای ورزشی بودند. به روشی طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه (844/0=α) گزارش شده است. دادهها در مرحله کیفی به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در مرحله کمی تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی جهت بررسی مدل ساختاری متغیرهای پژوهش و ارزیابی مدل پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها، منجر به شناسایی 131 کد اولیه، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد؛ کارکردهای رسانههای جمعی در سطح کلان،