نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیاز مدیریت ورزشی دانشگاه هنرتهران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد رسانههای جمعی در توسعه ورزش قهرمانی زنان انجام شد. پژوهش با توجه به نحوة جمعآوری دادهها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. پژوهش در مرحله کیفی به روش نظریۀ داده بنیاد بود. جامعه آماری در بخش کیفی، شامل متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه، برنامه-سازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صداوسیما و خبرگان حوزه ورزش بانوان بودند که به روش نمونهگیری غیراحتمالی و تکنیک گلولهبرفی انتخاب شدهاند. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت تعداد 19 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش در بخش کمی با توجه به نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – پیمایشی بود. نمونه آماری در بخش کمی شامل 120 نفر از؛ ورزشکاران حرفهای زن، مربیان، مدیران ورزشی، جامعهشناسان ورزشی و متخصصین رسانههای ورزشی بودند. به روشی طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار تحقیق، در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی تأیید شد. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه (844/0=α) گزارش شده است. دادهها در مرحله کیفی به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در مرحله کمی تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تاییدی جهت بررسی مدل ساختاری متغیرهای پژوهش و ارزیابی مدل پژوهش استفاده شده است. تحلیل دادهها، منجر به شناسایی 131 کد اولیه، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد؛ کارکردهای رسانههای جمعی در سطح کلان،
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the function of mass media in the development of women's championship sports
نویسنده [English]
- MAHBOUBEH Naghavi
No. 5 Seven alley South Motahhari Street
چکیده [English]
The present study aimed to investigate the role of mass media in the development of women's championship sports. The research employed an exploratory sequential mixed-methods design for data collection. The qualitative part of the research was conducted using the grounded theory method. The statistical population in this section included media experts with university teaching experience or those engaged in sports and media, specialists in sports promotion through media, sports program producers, policymakers and sports consultants from the national broadcasting organization, and experts in women's sports. Participants were selected through non-probability sampling and the snowball technique. The sampling continued until theoretical saturation was reached, resulting in a sample of 19 participants. In the quantitative part, the research adopted a descriptive-survey design based on data collection method. The statistical sample in the quantitative section comprised 120 participants, including professional female athletes, coaches, sports managers, sports sociologists, and sports media experts. They were selected using a stratified random sampling method. The research tools included semi-structured interviews in the qualitative part and a researcher-developed questionnaire in the quantitative part. The face and content validity of the questionnaire were confirmed by university professors while its reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient, which turned out to be 0.844 (α = 0.844). In the qualitative part, the data were analyzed using open, axial, and selective coding methods. In the quantitative part, exploratory factor analysis followed by confirmatory factor analysis was employed to examine the structural model of the research variables and evaluate the research model.
کلیدواژهها [English]
- Development
- Media
- Women
- Championship
- Sports