رسانه های ورزشی
سید احسان امیر حسینی؛ ایوب عامری؛ احسان مرادیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج میباشد که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی و خارجی مشتریان نسل Z با تأکید بر اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی اجرا گردید. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام مشتریان نسل Z فروشگاههای ورزشی شهر یاسوج میباشد که اطلاعات کاملی در خصوص تعداد آنان در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی سون و همکاران (2021) و همچنین پرسشنامه بون و همکاران (2020) بود. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (658/13=F؛ 001/0=سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی داخلی مشتریان نسل Z در گروه دوستان و همسالان (85/2) بیشتر از سایر گروهها میباشد. مطابق با نتایج مشخص گردید که بین تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z بر اساس نوع اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (587/11=F؛ 001/0=سطح معناداری). بهصورتی که میزان تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z در گروه تبلیغکنندگان (08/4) بیشتر از سایر گروهها میباشد. به عبارتی گروه تبلیغکنندگان بیشترین نفوذ بر تمایل به خرید برندهای ورزشی خارجی مشتریان نسل Z را داشتند.
رسانه های ورزشی
حمیده عبدل زاده؛ غلامرضا امانی شلمزاری؛ ایوب عامری
چکیده
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. ...
بیشتر
با توجه به جایگاه و تاثیرات اینفلوئنسرهای مجازی؛ نیاز است تا مطالعات تخصصی به بررسی روند شکلگیری مطلوب آن در حوزه ورزش پرداخته شود. با این توجه پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت روانی، روابط ذهنی فرااجتماعی و هویت آرزویی بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش (نمونه موردی: مشتریان جوان برند ورزشی یوسف جامه) طراحی گردید. روش تحقیق حاضر ازنظر روش گردآوری دادهها، پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی مشتریان پایینتر از 35 سال برند ورزشی یوسف جامه بودند که متأسفانه تعداد دقیق این افراد در دسترس نبود. با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران در شرایط نامشخص بودن حجم جامعه؛ تعداد 384 نفر بر اساس روش نمونه گیری دردسترس بهعنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. در جهت بررسی دادههای پژوهش حاضر از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای اسپیاساس و پیالاس انجام گردید. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرا اجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر مالکیت روانی دارد. نتایج همچنین نشان داد که هویت آرزویی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) و روابط فرااجتماعی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) تأثیر معناداری بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش دارد. همچنین نتایج نشان داد که مالکیت روانی (578/0=تأثیر؛ 797/3=t) بر چسبندگی پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایچ میتوان چنین اعلام داشت که در مسیر چسبندگی مطلوب پیروان به اینفلوئنسرهای مجازی در ورزش میبایستی با ایجاد بسترهای فنی شرایطی جهت شکلگیری مالکیت روانی مطلوب در میان مخاطبان در ورزش فراهم نمود.