مسلم صالحیان؛ شهاب بهرامی؛ نازنین راسخ؛ آیه ریزوندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در کارآفرینی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، استارتاپهای برجستة ورزشی و همچنین کارآفرینان ورزشی تشکیل می-دهند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبهها انتخاب گردیدند (14 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (28 گویه، در قالب سه مؤلفة شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد) در بین استارتاپهای ورزشی (تمانی کارکنان و مدیران آنها) توزیع گردید (نمونه: 86 نفر). از شاخصهای کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای اس پیاساس استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپهای ورزشی در مرحله شکلگیری، اعتبارسنجی و رشد تأثیرگذار است. که بیشترین تأثیر را در مرحله رشد دارد.
مسعود سلگی؛ نازنین راسخ؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانهای ورزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر توسعة کارآفرینی سازمانهای ورزشی با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای انجام گرفت. این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند. همچنین جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارآفرینان ورزشی استان همدان بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مصاحبة نیمه ساختار یافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. روایی صوری این پرسشنامه با استفاده از بررسی نظرات چند تن از خبرگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی سازه این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش محاسبه آلفای کرونباخ انجام گردید (85/0=α). روش تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کدگذاری در بخش کیفی و استفاده از روش معادلات ساختاری در بخش کمی بود. کلیة روند تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که در مجموع 24 زیرگویه در 4 دسته عوامل آموزشی، محتوایی، انسانی و مدیریتی دستهبندی شدند. توجه به این عوامل میتواند به توسعة کارآفرینی سازمان های ورزشی منجر گردد.