مقاله پژوهشی
سارا کشکر؛ مهوش نوربخش؛ سمیه قائم پناه
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 10-20
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه محتوای ورزشی دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی در نیمه دوم سال 2013 صورت گرفت و جهت گردآوری دادهها در مجموع 3802 خبر، در دو روز ثابت هفته شامل 1818 خبر از خبرگزاری بیبیسی و 1984 خبر از خبرگزاری ایرنا مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها یک برگه کدگذاری بود که برای تحلیل محتوای خبرهای خبرگزاریها استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه محتوای ورزشی دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی در نیمه دوم سال 2013 صورت گرفت و جهت گردآوری دادهها در مجموع 3802 خبر، در دو روز ثابت هفته شامل 1818 خبر از خبرگزاری بیبیسی و 1984 خبر از خبرگزاری ایرنا مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها یک برگه کدگذاری بود که برای تحلیل محتوای خبرهای خبرگزاریها استفاده گردید و روایی صوری و محتوایی آن توسط جمعی از صاحبنظران حوزه مدیریت ورزش و ارتباطات مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که بین دو خبرگزاری ایرنا و بیبیسی به لحاظ پوشش ورزش معلولین، مطالب علمی ـ ورزشی، اخبار بانوان، گروههای سنی و سطح ورزشی از نظر پوشش اخبار ملی و بینالمللی تفاوت معنیداری وجود داشت و در تمام متغیرهای تحقیق به استثنای پوشش اخبار ورزش ملی، خبرگزاری ایرنا در مقایسه با خبرگزاری بیبیسی در سطحی پایینتر قرار داشت. ظاهراً هدف اصلی بیبیسی انتشار اخبار در سطح بینالملل است و به همین دلیل کمتر به اخبار داخلی میپردازد، اما مأموریت خبرگزاری ایرنا در جهت توسعه اخبار در سطح کشور تدوین شده است و کمتر به پوشش اخبار در سطح جهان توجه دارد. ولی از آنجا که توجه به نیاز اقشار مختلف جامعه در توسعه ورزش اهمیت دارد، لازم است تا خبرگزاری ایرنا در پوشش اخبار ورزشی خود به اقشار مختلف جامعه توجه داشته باشد تا بدین وسیله زمینه مناسبی را در ایجاد گرایش عمومی به سمت ورزش فراهم آورد.
مقاله پژوهشی
آیدین عباسی؛ فرزام فرزان؛ بهنام زائر
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 21-29
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر عوامل فردی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این تحقیق، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. دادههای این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر عوامل فردی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این تحقیق، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. دادههای این تحقیق با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیتبدنی کل کشور بود. براساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور انتخاب شدند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیتبدنی داشتند. نمونه آماری تحقیق شامل دانشجویان تربیتبدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی ـ تصادفی در دسترس بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، براساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتهها نشان از اهمیت زیاد عوامل فردی به خصوص عامل مدیریت ضعیف زمان (عدم استفاده مناسب، هدر دادن زمان) توسط دانشجو در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل فردی به خصوص عامل مدیریت زمان به عنوان یک عامل تاثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد.
مقاله پژوهشی
احمد حیدریان میرزایی؛ شوکت آتشبار؛ فاطمه ازم؛ مسعود نادریان جهرمی؛ محمد سلطان حسینی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 30-40
چکیده
هدف این مقاله بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی از نظر شکلی و محتوایی است. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، اصفهان و مرکزی در سال 1393 بود. سه شبکه استانی در طول یک ماه و در نهایت یک هفته ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و مقایسه برنامههای ورزشی شبکههای تلویزیونی استانی از نظر شکلی و محتوایی است. روش پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، مسیر اجرا تحلیل محتوا و هدف کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی برنامههای ورزشی تلویزیونی سیمای استانهای لرستان، اصفهان و مرکزی در سال 1393 بود. سه شبکه استانی در طول یک ماه و در نهایت یک هفته به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات براساس برگه کدگذاری محقق ساخته و با توجه به دستورالعمل کدگذاری صورت پذیرفت. همچنین از آزمون خیدو برای مقایسهها و برای کدگذاری صحیح و ارزیابی دقیق مراحل تحلیل از نرم افزار SPSS19 استفاده و سطح معناداری دادهها p<0/05 در نظر گرفته شد. براساس یافتههای حاصل از تحقیق، شبکه استانی لرستان بالاترین حجم برنامههای ورزشی را از لحاظ تعداد و مدت زمان برنامهها به خود اختصاص داده است و در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن شبکههای اصفهان و مرکزی قرار دارند. مؤلفه ورزشی قهرمانی با 50.2 درصد در رتبه اول و مؤلفه ترکیبی و همگانی با تفاوت زیادی در رتبههای بعدی قرار دارند و به مؤلفه تربیتی و حرفهای در برنامهها هیچگونه اشاره نداشتهاند. بیشترین میزان حجم برنامهها مربوط به رشته ورزشی فوتبال و ورزش همگانی است. رشتههای کشتی و والیبال در رتبههای بعدی قرار دارند و به دیگر رشتههای ورزشی به صورت جداگانه توجه کمتری شده است.
مقاله پژوهشی
حدیث فاعلی؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 41-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 را تشکیل داد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی مطلق و نسبی و در آمار استنباطی از آزمون تیتک نمونهای بوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید در بعد محتوایی به طور معنیداری نامناسب است اما از دیدگاه دانشجویان به طور معنیداری مناسب نیستند. از دیگر نتایج تحقیق این بود که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید، در بعد ظاهری به طور معنیداری مناسب نیستند درحالی که از دیدگاه دانشجویان این کتابها در بعد ظاهری به طور معنیداری نامناسب هستند.
مقاله پژوهشی
محبوبه جعفرزاده زرندی؛ محمد ابراهیم رزاقی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 49-58
چکیده
پژوهش حاضر از نوع همبستگی ـ پیمایشی بوده و به لحاظ هدف در جمله تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش را کارآفرینان ورزشی در سراسر ایران تشکیل میدادند (300N=) که نمونه آماری با توجه به ملاک حداقل حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی انتخاب شد، بنابراین 169 نفر حجم نمونه تحقیق را تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر از نوع همبستگی ـ پیمایشی بوده و به لحاظ هدف در جمله تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش را کارآفرینان ورزشی در سراسر ایران تشکیل میدادند (300N=) که نمونه آماری با توجه به ملاک حداقل حجم نمونه لازم برای گردآوری دادهها در تحلیل عاملی انتخاب شد، بنابراین 169 نفر حجم نمونه تحقیق را تشکیل دادند. ابزار اندازهگیری دادهها پرسشنامة 28 سوالی هیستریچ و پیتر (2002) بود که روایی صوری ابزار توسط خبرگان دانشگاهی و کارآفرینان تأیید و در نهایت با استفاده از سیگمای شمارشی، روایی محتوایی آن 85/0 بدست آمد، سپس روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت. پایایی ابزار به وسیله آلفای کرونباخ در شاخص خلق اندیشه کسب و کار در ورزش (0.71α=)، امکانسنجی نسبت به ایجاد کسب و کار ورزشی (0.82α=)، شروع کسب و کار جدید ورزشی (0.82α=) و ارزیابی و توسعه کسب و کار موجود ورزشی (0.89α=) محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تحلیل عاملی تأییدی در محیط نرمافزارهای آماری SPSS20و Lisrel8.50 استفاده شد. یافتههای تحلیل عاملی تاییدی و مدل برازش شده تحقیق نشان داد که براساس میزان (t) همه سوالات پژوهش رابطه معناداری با عامل خود داشتند. پرسشنامه نقش فناوری اطلاعات در توسعه فرصتهای کارآفرینی در ورزش از اطمینان مناسب و معتبری برخوردار است که میتواند به عنوان ابزاری مناسب برای تحقیقات مرتبط با حوزة کارآفرینی ورزشی به کار رود.
مقاله پژوهشی
محمد علیمردانی؛ علی جعفری
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 59-65
چکیده
نقد کتب در قالب مقالههای علمی در کشور کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این در حالی است که نقد در نشان دادن کاستیها و گشودن راههای تازه به نویسندگان کمک شایانی میکند. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. بدین منظور کتاب قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا و همکاران. نظامهای اطلاعات مدیریت در ورزش. تهران: انتشارات ...
بیشتر
نقد کتب در قالب مقالههای علمی در کشور کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این در حالی است که نقد در نشان دادن کاستیها و گشودن راههای تازه به نویسندگان کمک شایانی میکند. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. بدین منظور کتاب قاسمی، حمید؛ کشکر، سارا و همکاران. نظامهای اطلاعات مدیریت در ورزش. تهران: انتشارات حتمی. 1393. ص: 308. شابک 3-99-6904-600-978 انتخاب و مورد نقد قرار گرفت. یافتهها در قالب، درباره نویسندگان، محورهای اصلی اثر، بررسی آثار مشابه و بررسی محتوایی، نگارشی و ظاهری کتاب بیان شد. در بررسی محتوایی، نگارشی و ظاهری کتاب، نکاتی دربارۀ ویژگیهای مهم و بارز کتاب و همچنین کاستیهای کتاب با بیان پیشنهادهایی بیان شد. از آنجا که این کتاب بهعنوان اولین کتاب در زمینه سیستمهای اطلاعات مدیریت در ورزش میباشد، امید است که نقد حاضر در رفع کاستیها و ارتقاء این اثر در چاپهای بعدی و همچنین تألیف کتب مشابه توسط نویسندگان مؤثر واقع گردد.
مقاله پژوهشی
رسول آزادی؛ بهرام یوسفی؛ حسین عیدی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 66-75
چکیده
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزیابی نقش تبلیغات رسانهای بر ارزش ویژه برند، در صنعت پوشاک ورزشی کشور صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی کل کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ ...
بیشتر
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ارزیابی نقش تبلیغات رسانهای بر ارزش ویژه برند، در صنعت پوشاک ورزشی کشور صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی کل کشور ﺗﺸﮑﯿﻞ دادﻧﺪ ﮐﻪ 805 ﻧﻔﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ با استفاده از پرسشنامه حضوری و اینترنتی از کل کشور جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار لیزرل8.80 انجام شده است. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بر روی مدل پیشنهادی پژوهش نشان داد که مدل از برازش خوب و قابل قبولی برخوردار است. یافتهها نشان داد، تبلیغات رسانهای تاثیر مثبت و معناداری بر روی ارزش ویژه برند میگذارد و این اثرگذاری به صورت غیر مستقیم و از طریق تقویت آگاهی و تداعی برند و ایجاد رضایت در مشتری میگردد. اما تاثیر معناداری بر کیفیت ادراک شده مشاهده نگردید. به تولیدکنندگان داخلی توصیه می شود از صرف هزینههای گزاف در تبلیغات نهراسند و سعی کنند با تبلیغاتی جذاب و به یاد ماندنی که اثر طولانی در ذهن مشتریان دارد خرید برندهای ورزشی ایرانی را برای مردم به صورت نوعی عادت درآورند؛ که کاهش تقاضا و ورود بی رویه برندهای خارجی به داخل کشور را به همراه دارد.