نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان
2 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه قم
3 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه امام رضا، مشهد
چکیده
در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در شرایط رقابتی و شرایط موجود بازار، اولویت برای جذب و حفظ مشتریان است، زیرا بدون شک این روش بهترین راه برای افزایش سودآوری است. هدف از پژوهش حاضر تعیین ارتباط بازاریابی رابطهمند با رفتار خرید و وفاداری مشتریان استخرها است. جامعه آماری شامل همه مشتریان استخرهای ورزشی شهر بیرجند بود. نمونه آماری برابر با 260 نفر برآورد شد که پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها در نهایت 253 پرسشنامه کامل بود و مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه بازاریابی رابطهمند و رفتار خرید (کیم، 2008) و پرسشنامه وفاداری مشتریان (لیو، 2008) استفاده شد. پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ اندازهگیری گردید که به ترتیب 93/0 برای پرسشنامه بازاریابی رابطهمند، 90/0 رفتار خرید و 76/0 وفاداری مشتریان بهدست آمد. روش تحقیق همبستگی بوده و از روش همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. براساس نتایج حاصله ارتباط معناداری بین بازاریابی رابطهمند، رفتار خرید و وفاداری مشتریان وجود دارد. نتایج اجرای مدلهای تحلیل مسیر بازاریابی رابطهمند، رفتار خرید و وفاداری مشتریان نشاندهنده تأیید مدلهای مفهومی پژوهش میباشد، لذا توصیه میشود بازاریابی رابطهمند به عنوان یکی از فاکتورهای اثرگذار در جذب و حفظ مشتریان ورزش مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining of Structural Equation Models of Releationship between Relaetionship Marketing with Consumption Behaviour and Costumer Loyalty Pools: case study Birjand
نویسندگان [English]
- Hossein Kordlu 1
- Hossein Alimohammadi 2
- Najmeh Gharaye Torshizi 3
1 M.A. in Sport Management,, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan
2 Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Qom
3 M.A. in Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Imam Reza, Mashhad
چکیده [English]
Attracting and retaining customers is the best way to increase profitability based on rapid changes in competitive markets. The purpose of this study was to determine the relation between relationship marketing and shopping behavior and customer loyalty in swimming pools. The statistical population consisted of all customers of pools in Birjand and 253 completed questionnaires from a total of 260 respondents were analyzed. Marketing and Shopping Behavior Questionnaire (Kim, 2008) and Customer Loyalty Inventory (Liu, 2008) were used to collect data. Reliability of the questionnaires was 0.93, 0.90 and 0.76 based on Cronbach's alpha test for relationship marketing questionnaire, shopping behavior and customer loyalty respectively. Pearson correlation and structural equation modeling were used to analyze the data of this research. The results showed there is a significant relationship between relationship marketing, shopping behavior and customer loyalty. Also the results of the pathway analysis confirmed the conceptual model of the research. Based on the findings, it is suggested that relationship marketing should be considered as one of the effective factors in attracting and retaining sports customers
کلیدواژهها [English]
- Consumption Behavior
- Loyalty
- Relationship marketing