Document Type : Research Paper
Authors
Assistant Professor, University of Payam Noor
Abstract
The purpose of this research was investigation of the academic sport development dimension with affected by mass media in the Iran's Payam Noor Universities. Methodology of the research was descriptive- correlation. Population of the research was composed of all referees, coaches and athletes participating at students' sports Olympiad of Iran's Payam Noor Universities in year 2015. Statistical sample of research was chosen randomly and consisted of 176 persons. Data gathering tool was a researcher made questionnaire; its superficial and content validity was approved by academic professors and media experts; also the stability of research tool was reported to be at an acceptable level. SPSS 23 software was used to analyze research data and also AMOS 24 software was used to analyze structure validity. The results showed that In the comparison between the impact of the television, radio and newspapers on the dimension of development, Only in six dimensions include "promotion of public awareness of academic sport, athletes' performance improvement, identification of sports talents, improvement of coaches' technical performance, promotion of academic sports managers' awareness and determining academic sports strategies" there is a significant difference (P
Keywords
- اسدی، عباس؛ رضاییصوفی، مرتضی (1393)، بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش رسانههای جمعی در توسعه رشته ورزشی والیبال در دانشجویان علوم ورزشی، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال دوم، پیاپی 5، صص 63-59.
- افروزه، محمدصادق؛ حمیدی، مهرزاد؛ الهی، علیرضا (1392)، شناسایی دیدگاه اعضای انجمنهای ورزشی دانشگاهها در خصوص رویکرد رسانهها به ورزش، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال نوزدهم، شماره 1، (پیاپی 69)، صص 70-55.
- امامی، مینا؛ ملائی، مینا (1392)، تحلیل محتوای اخبار ورزشی مطالعه موردی: شبکه سوم سیما، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال اول، شماره 3، صص 24-15.
- آزادان، مهدی؛ عسکریان، فریبا؛ رمضانی نژاد، رحیم (1391)، بررسی راهکارهای جذب اسپانسر در فوتبال حرفهای ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 13، صص 123-136.
- حمید پور، هاله؛ شتاب بوشهری، سیده ناهید (1394)، نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش قهرمانی بانوان، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال دوم، پیاپی 8، صص 60-48.
- حمیدی، مهرزاد، علیرضا الهی، حسین اکبری یزدی و محسن حمیدی (1390)، ورزش دانشجویی جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و راهبردهای توسعه، مطالعات مدیریت ورزشی، (12): 26-13.
- خالدیان، محمد؛ مصطفایی، فردین؛ صمدی، مهران و کیا، فرخ (1392). نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش. نشریه مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. سال اول، شماره 2، صص 55-45.
- داودی، نادر (1379)، بهرهمندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی.
- رحیمی اجدادی، فرهاد (1375)، تحلیل محتوای نقش زنان در وسایل ارتباطجمعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم ارتباطات.
- رسولی، رضا (1383). تحلیل روزنامههای منتخب سراسری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- سند تفصیلی نظام جامع توسعه تربیتبدنی و ورزش کشور (1382) سازمان تربیتبدنی.
- شعبانی، عباس؛ رضاییصوفی، مرتضی (1393)، بررسی تأثیر رسانهها بر ورزش همگانی و تفریحی، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال سوم، پیاپی 9، صص 29-24.
- طلوعی، عباس؛ پاشایی، محمود؛ مدبری، رحیم (1389)، نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش شهروندی، فصلنامه مدیریت شهری، 2 (2)، صص 33-18.
- طلوعیاشلقی، عباس؛ پاشایی، محمود؛ مدبری کلیانی، رحیم (1389)، نقش رسانههای جمعی در توسعه ورزش شهروندی. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، سال دوم، شماره دوم، صص 192-181.
- ظریفی، مجتبی؛ داوودی، کریم (1391)، رسانهی ملی و توسعه ورزش همگانی، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال نوزدهم، شماره 1، (پیاپی 69)، صص 134-119.
- ظهرابی، فاطمه؛ صابونچی، رضا (1391)، نقش رسانه ها در جهاد اقتصادی ورزش قهرمانی، مجله مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش، سال اول، شماره اول، صص 19-13.
- عسکرزاده، مریم؛ حیدری نژاد، صدیقه (1390)، بررسی عوامل مؤثر برجذب سرمایهگذاری در ورزش استان خوزستان، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 12، صص 74-61.
- غفوری فرزاد (1382). تعیین عوامل اصلی مؤثر بر گرایش به ورزش همگانی و قهرمانی برای تبیین راهبردهای ورزش در جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
- قاسمی، حمید (1390)، تحلیل محتوای روزنامههای ورزشی با تأکید بر پوشش مؤلفههای ورزش در نیم سال پایانی سال 1388، دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزش، دانشگاه صنعتی شاهرود.
- قاسمی، حمید (1387)، بررسی نقش رسانهها در خصوصیسازی فوتبال. همایش بینالمللی خصوصیسازی فوتبال، تهران: اطلاعات.
- قاسمی، حمید، تجاری فرشید، کهندل مهدی، عباس خدایاری (1387)، فعالیتهای رسانهای در ورزش، انتشارات بامداد کتاب.
- قره، محمدعلی؛ قلی پور، نگار؛ آنت، زینب (1392)، بررسی نقش رسانههای جمعی در گرایش دانشجویان دانشگاه الزهرا به ورزش همگانی، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال اول، شماره 2، صص 48-40.
- کردی، محمدرضا (1386)، بررسی نقش مطبوعات و رسانههای گروهی در ورزش ایران. طرح پژوهشی، تهران: دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی.
- کریمی، سعید (1382)، رسانهها و راههای تقویت مشارکت مردم درصحنههای سیاسی و اجتماعی. مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما. قم.
- کشاورز، لقمان (1381)، تأثیر رسانههای دیداری-شنیداری در میزان یادگیری دانشجویان رشته تربیتبدنی نظام آموزش از راه دور، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم ارتباطات.
- کوهن، آرتور (1378). تغییر نگرش و تأثیر اجتماعی. ترجمه: علیرضا کلدی، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران.
- محمودیصاحبی، صدیقه؛ رضوی، سید محمدحسین و قاسمی، حمید (در دست چاپ). بررسی نقش رسانههای جمعی در توسعه مشارکت بخش خصوصی در ورزش استان مازندران. مجله تازههای علوم کاربردی ورزش.
- معتمدنژاد، کاظم (1371)، وسایل ارتباطجمعی. تهران، ویرایش دوم: دانشگاه علامه طباطبایی.
- منافی، فریدون؛ رمضانینژاد، رحیم؛ گوهر رستمی، حمیدرضا؛ پورکیانی، محمد (1394)، تأثیر عوامل زیرساختی و مدیریتی بر توسعه مشارکت ورزشی در دانشگاههای دولتی ایران، پژوهش در ورزش دانشگاهی، شماره 9، صص 90-65.
- مهدویانمشهدی، مریم (1387)، مقایسه وضع موجود و مطلوب نقش رسانههای گروهی در ورزش بانوان، اولین همایش ملی مدیریت ورزشی دانشگاه شمال، صص 26-24.
- مهدویانمشهدی، مریم؛ همتی نژاد، مهر علی؛ احمدی، عبدالحمید؛ احسانی، محمد (1391)، مقایسه وضعیت موجود و مطلوب نقش رادیو، تلویزیون و مطبوعات در ورزش بانوان از دیدگاه صاحبنظران، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال نوزدهم، شماره 1، (پیاپی 69)، صص 53-39.
- مهدیزاده، رحیمه؛ اندام، رضا (1393)، راهکارهای توسعه ورزش همگانی در دانشگاههای ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 22، صص 38-15.
- نظری، رسول؛ قاسمی، حمید (1392)، نقش رسانههای گروهی بهعنوان فرصتی برای توسعه پایدار ورزش، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، سال اول، شماره 1، صص 45-40
- Black, J. & Bryant, J. (1995). Introduction to Media Communication (4th ED) Dubuque. IA: Brown & Benchmark.
- Cianfrone, B.A. & Zhang, J.J. (2006). Differential Effects of Television Commercials, Athlete Endorsements, and Venue Signage During a Televised Action Sports Event,Journal of Sport Management. Vol. 20, No. 3, Pp.322-344.
- Dhonde, B.M. & Patil, V.N. (2013). “Role Of Mass Media In Progress Of Physical”. Indian Streams Research Journal.2, 1-4.
- Home, J. (2005). Sport and the Mass Media in Japan, Sociology of Sport Journal, Vol. 22, No. 4, Pp. 415-432.
- Roberts, R. & Olson, J. S. (1989). Wining is the Only Thing: Sport in America Since 1945. Baltimore, MD: Johns Hopkins university press.
- Sage, GH. (1998). Wining is the Only thing: Sport in America Since 1945. Baltimore, MD: Johns Hopkins university press.
- Sotiriadou K., Shilbury D. (2008). The Attraction, retention, Transation, and Nurturing Process of Sport Development: Some Australian Evidence. Journal of Sport Management; (22):247-272.
- Yarles, M. (1994). The New Political, Economic, Social and Organizational Aspects of the Olympic Movement, Thirty-eight years of lectures 1961-1998, International Olympic Academy (IOA),p. 314.