با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

4 دانشیار اقتصاد منابع طبیعی، کالج علوم دریایی و کشاورزی، دانشگاه سلطان قابوس، مسقط، عمان

10.30473/jsm.2025.74048.1960

چکیده

رسانه‌ها نه تنها صدای ورزش هستند، بلکه بستری برای الهام‌بخشی، ایجاد همبستگی و انتقال پیام‌های ارزشمند به جهان فراهم می‌کنند. هدف اصلی این تحقیق بررسی ادبیات رسانه در رویدادهای ورزشی از دو چشم‌انداز فکری و علمی (تحلیل محتوایی) است. داده‌های این مطالعه از پایگاه داده اسکوپوس استخراج شد که دوره 1971-2024 را پوشش می‌دهد. مقالات بر اساس کلمات کلیدی مرتبط با "رویداد*"، "ورزش*" و "رسانه" انتخاب شدند. برای تحلیل شبکه‌های استنادی از نرم‌افزار VOS viewer استفاده شد. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی نویسنده واژه‌های نوظهوری مانند "رسانه اجتماعی"، "توییتر"، "رسانه ورزشی"، "فیسبوک"، "کویید-19"، "تحلیل احساسی" و "ملی‌گرایی" را نشان داد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که رسانه‌ها نقش اساسی در تقویت هویت ملی، برجسته‌سازی موفقیت‌های ورزشی، و تجاری‌سازی ورزش دارند. پوشش بدون تبعیض و هم‌افزایی رسانه‌های سنتی و مدرن می‌تواند اثربخشی پیام‌ها را افزایش دهد. یافته‌ها می‌تواند به سیاست‌گذاران و محققان در پیش‌بینی روندهای آینده و تدوین استراتژی‌های مؤثر برای به حداکثر رساندن مزایای رسانه در رویدادهای ورزشی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Bibliometrics and Content Analysis of the Role of Media in Sporting Events: A Study Based on Scopus Data

نویسندگان [English]

  • elahe fahiminejad 1
  • Morteza Dousti 2
  • Masume Kalateseyfari 3
  • Behnaz Saboori 4

1 Ph.D. Student Sports Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Prof. of Sports Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.

3 Prof. of Sports Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.

4 Associate Prof. of Natural Resource Economics, Callege of Agricultural and Marine, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman.

چکیده [English]

A B S T R A C T

Media not only serve as the voice of sports but also provide a platform for inspiration, fostering unity, and conveying profound and impactful messages to the world. The main objective of this research is to examine the literature on media in sports events from both intellectual and scientific perspectives (content analysis). The data for this study were extracted from the SCOPUS database, covering the period from 1971 to 2024. Articles were selected based on keywords related to "event*", "sport*", and "media". VOS viewer software was used to analyze citation networks. The analysis of author keywords revealed emerging terms such as "social media", "Twitter", "sports media", "Facebook", "COVID-19", "sentiment analysis", and "nationalism". The content analysis results revealed that media play a pivotal role in strengthening national identity, highlighting sports achievements, and fostering the commercialization of sports. Equitable coverage, free from discrimination, along with the synergy between traditional and modern media, can significantly enhance the effectiveness of communication strategies. These findings can serve as a valuable resource for policymakers and researchers in anticipating future trends and formulating effective strategies to maximize the benefits of media in the context of sporting events.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sports Event
  • Media
  • Bibliometrics
  • Content Analysis
  • Knowledge gaps