با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، مدیریت رسانه‌های ورزشی، دانشگاه پیام نور، مرکز شهرری، تهران، ایران

10.30473/jsm.2025.74653.1980

چکیده

با ظهور پورتال‌های خبری آنلاین و روزنامه‌نگاری شهروندی، شکل سنتی دسترسی و مصرف اطلاعات به چالش کشیده شده و مدل‌های جدیدی از تولید و انتشار اخبار پدیدار شده‌است. پژوهش حاضر با هدف مدل توسعه پذیرش نوآوری در خبرگزاری ورزشی دیجیتال انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد داده‌بنیاد مبتنی بر روش استراوس و کوربین(1998) بود. برای گردآوری داده‌ها از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده‌است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی، اعضای هیأت علمی و متخصصان خبرگزاری ورزشی دیجیتال بودند. نمونه‌گیری به روش هدفمند انجام شد و پس از مصاحبه‌ با 15 نفر به اشباع نظری رسید. پاسخ‌ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار مکس‌کیودا تحلیل و مدل پیشنهادی ارائه شد. براساس نتایج، 17 مقوله کلی در قالب الگوی پارادایمی برای مدل توسعه پذیرش نوآوری در خبرگزاری ورزشی دیجیتال توسط عوامل علی(قابلیت ریسک‌پذیری، تحلیل وضعیت رسانه‌های دیجیتال و قابلیت نوآوری در خبرگزاری ورزشی)، زمینه-ای(ساختار سازمانی، رقابت در بازار و آمادگی سازمانی)، مداخله‌گر(عوامل زیرساختی، مدیریتی، الگوی رفتاری و سرعت تغییرات بازار)، راهبردی(برنامه‌ریزی راهبردی برای کاربرد نوآوری، توسعه مهارت و توانمندی و هم‌آفرینی) و پیامدها(ایجاد مزیت رقابتی، راهبرد هوشمند، تحولات دیجیتال و اثربخشی خبرگزاری دیجیتال) تحقق یافت. مدل ارائه‌شده، به عنوان یک چارچوب جامع، می‌تواند راهنمای موثری برای تطابق و توسعه نوآوری در این فضا باشد و در نتیجه منجر به تحول دیجیتال و افزایش اثربخشی خبرگزاری‌های ورزشی دیجیتال می‌شود. به‌منظور دستیابی به تعمیم‌پذیری بیشتر مدل پیشنهادی در این پژوهش می توان از روش‌های کمی بهره‌گیری نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Innovation Adoption Development Model in Digital Sports News Agency

نویسندگان [English]

  • Masomeh Hossieni 1
  • Mohammad Rabiei 2

1 Assistant Professor of Sports Management, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 M.Sc., Sports Management, Sports Media Management, Payame Noor University, Shahr-e Ray Center, Tehran, Iran.

چکیده [English]

With the emergence of online news portals and citizen journalism, the traditional way of accessing and consuming information has been challenged and new models of news production and dissemination have emerged. The present study aimed to develop a model for the adoption of innovation in digital sports news agencies. The qualitative research method was based on the data-driven approach of Strauss and Corbin(1998). A semi-structured interview tool was used to collect data. The statistical population of the study included academic experts, faculty members, and digital sports news agencies. Sampling was purposive and reached theoretical saturation after interviewing 15 people. The responses were analyzed in three stages of open, axial, and selective coding in MAXQDA software and the proposed model was presented. Based on the results, 17 general categories were realized in the form of a paradigmatic model for the development model of innovation adoption in digital sports news agencies by causal factors (risk-taking ability, analysis of the state of digital media and innovation ability in sports news agencies), contextual(organizational structure, market competition and organizational readiness), intervening (infrastructure, management factors, behavioral patterns and speed of market changes), strategic(strategic planning for innovation application, skill and capability development and co-creation) and consequences(creating competitive advantage, smart strategy, digital transformation and effectiveness of digital news agencies). The presented model, as a comprehensive framework, can be an effective guide for adapting and developing innovation in this space and, as a result, leads to digital transformation and increasing the effectiveness of digital sports news agencies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology Adoption
  • Sports News Agency
  • Digital News Agency
  • Grounded Theory