نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و وروانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده
رویکرد جمعسپاری که نوعی نوآوری مبتنی بر فناوری اینترنت میباشد از این طریق به دنبال جمع-آوری دانش جمعی است تا محصولات و خدمات یک سازمان یا شرکت را توسعه دهد. به همین سبب هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامدهای جمعسپاری تولید محتوای ورزشی رسانه ملی بود. روش تحقیق از نوع کیفی و بر اساس رویکرد تحلیل تم (مضمون) بود. جامعه تحقیق را اساتید و صاحبنظران حوزهی جمعسپاری، رسانه و به طور ویژه فعالان رسانههای ورزشی تحت پوشش سازمان صدا و سیما و برخی از سازمانهای ورزشی تشکیل دادند که در این میان بر اساس نمونه گیری هدفمند با 17 نفر صاحبنظر مصاحبه شد. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری و تکرار شدن مفاهیم ادامه داشت. پس از جمعآوری دادهها محققان با استفاده از کدگذاری سه مرحلهای درنهایت 77 کد باز، 19 مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی را شناسایی نمودند. برای روایی از روش داور بیرونی و برای پایایی از روش محاسبه توافق بین دو کدگذار استفاده شد که میزان توافق حاصل شده برابر 89 درصد میباشد که مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا نسخه 2024 استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان میدهد که پیامدهای جمعسپاری برای تولیدات ورزشی رسانه ملی در مواردی همچون شکوفایی سازمانی، تحول فرهنگی، تحول اجتماعی، توسعه ورزشی، توسعه رسانه و رضایت مخاطبان رسانهای خود را نشان میدهد. بنابراین به رسانه ملی که متولی برنامههای ورزشی است توصیه میشود جهت جذب مخاطبان بیشتر، مدیریت هزینه، تقویت اعتبار و تنوع و خلاقیت در تولید محتوا از این رویکرد استفاده نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Consequences of Crowdsourcing in National Sports Media Content Production
نویسندگان [English]
- Amir Ojagh 1
- Abbas Naghizadeh-Baghi 2
- Mehrdad Moharramzadeh 3
- Nasrin Azizian kohan 4
1 PhD Candidate of Sports Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, University of Mohaghegh Ardabili,
3 Professor of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili. Ardabil, Iran.
4 Assistant Professor of Sport Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
چکیده [English]
Crowdsourcing, as an internet-based innovation, aims to gather collective knowledge to enhance the development of products and services within organizations or companies. This study examines the impacts of crowdsourcing on content production for national sports media. A qualitative research approach, grounded in thematic analysis, was employed. The study population comprised professors, experts in crowdsourcing and media, and sports media professionals affiliated with the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization and selected sports organizations. A total of 17 experts were interviewed through purposive sampling, with interviews conducted until theoretical saturation and concept repetition were achieved. Data collection and analysis were conducted using a three-stage coding process, identifying 77 open codes, 19 sub-themes, and six main themes. The external reviewer method was applied to ensure validity and reliability, and the agreement between two independent coders was calculated at 89%, which was deemed satisfactory. Data analysis was further supported using MAXQDA 2024 software. The findings indicate that crowdsourcing has significant implications for the sports content production of national media, encompassing areas such as organizational development, cultural transformation, social transformation, sports development, media development, and audience satisfaction. Consequently, national media, as the primary custodian of sports programming, is recommended to adopt crowdsourcing strategies to attract larger audiences, optimize costs, improve credibility, and promote diversity and innovation in content production.
کلیدواژهها [English]
- "
- Collectivism"
- ، "
- Ideation"
- Innovation"
- ،"
- Transformation"