با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه مازندران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.30473/jsm.2024.69585.1811

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تحلیل وجوه رسانه‌ای، اجتماعی و شخصیتی اسطوره کشتی می‌باشد. روش پژوهش آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از مصاحبه و بخش کمی از روش دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان حوزه رسانه و بازاریابی ورزشی، اساتید و خبرگان در زمینه ورزش کشتی بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری بود و در پایان 19 مصاحبه انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه ای با 3 شاخص و 66 معیار توسط 12 کارشناس در قالب پرسشنامه دو مرحله‌ای دلفی پاسخ داده شد. در بخش کیفی از نرم افزار 2020 MAXQDA به منظور کدگذاری و ارائه مدل و در بخش کمی از نرم افزار SPSS نسخه 26 به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی استفاده شد. یافته ها نشان داد که مولفه‌های مهم در بعد رسانه‌ای‌،سیاسی: ‌حضور در صدا و سیما، دور از حاشیه بودن، ارتباط عالی با محیط بیرون از ورزش و در بعد شخصیتی: سبک زندگی سالم، منش پهلوانی، نیکوکار بودن، دوستدار خانواده کشتی و بعد اجتماعی موارد مانند: حضور در اجتماعات، واکنش به اتفاقات جامعه، مردمی بودن‌ بود. با توجه نتایج پیشنهاد می-شود دورههای دانش افزایی با مدرسی حسن یزدانی برای رشته کشتی برگزار شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of media, social and personality aspects of Iranian wrestling legend: Hassan Yazdani

نویسندگان [English]

  • fatemeh dehpasi 1
  • Morteza dehpasi 2

1 Student University of Mazandaran

2 Associate Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran , Babolsar, Iran

چکیده [English]

The purpose of the current research is to analyze the media, social and personality aspects of the legend of wrestling. The research method was mixed and sequential exploratory. The interviews were used in the qualitative part and Delphi method was used in the quantitative part. The research population in the qualitative part was specialists in media and sports marketing, professors and experts in the field of wrestling. The sampling method was purposeful and snowball until theoretical saturation was reached, and 19 interviews were conducted at the end. The research tool in the quantitative section was a questionnaire with 3 indicators and 66 criteria which was answered by 12 experts in the form of a two-step Delphi questionnaire.In the qualitative section, MAXQDA 2020 software was used to code and present the model, and in the quantitative section, SPSS version 26 software was used for descriptive analysis. The findings showed that the important components in the media and political dimension include: presence in radio and television, being away from the gossip, excellent communication with the environment outside of sport. in the personality dimension: healthy lifestyle, heroic character, being philanthropic, interested in the wrestling family and the Social personality, having a sense of responsibility towards the happenings of the society, considering himself a part of the people in the society. According to the results, it is suggested that Hasan Yazdani to teach wrestling coaches as teacher.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hassan Yazdani
  • Joibar
  • personal brand
  • social media
  • wrestling