با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان

3 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان

چکیده

هدف پژوهش حاضر مرور نظام‌مند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دسته‌بندی جامعی از مطالعات این حوزه می‌باشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمع‌آوری اطلاعات اسنادی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمام‌شمار مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش تا سال 1401 که در پایگاه‌های علمی داده و وب‌سایت نشریه‌های علمی‌پژوهشی با جستجوی کلمات کلیدی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، SWOT، برنامه‌ریزی استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی بودند که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد این حوزه را می‌توان در 7 گرایش طبقه‌بندی نمود که مهم‌ترین آنها: 1- مدیریت استراتژیک در سازمان‌های ورزشی 2- مدیریت استراتژیک در ورزش همگانی 3- مدیریت استراتژیک در ورزش قهرمانی می-باشد و دانشگاه‌های تهران، دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تجمیع و مجموع دانشگاه‌های پیام‌نور بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی به چاپ رسیده است همچنین در استناددهی این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمی در بیش از 46 درصد پژوهش‌ها استفاده شد. با توجه به اهمیت مطالعات استراتژیک در ورزش و تاثیر آن در ورزش قهرمانی و همچنین افزایش سلامت با مشارکت در حوزه ورزش همگانی پیشنهاد می‌شود برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک، توجه به موضوعات تخصصی‌تر که برخاسته از زمینه برنامه‌ریزی در ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامه‌ریزان این رشته قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Systematic review of articles related to strategic management in sports using content analysis method

نویسندگان [English]

  • Behnam Asheghi 1
  • mehr ali hematinezhad toli 2
  • rahim ramezani nejad 2
  • Esmaeil Malek Akhlagh 3

1 PhD student in Sport Management, University of Guilan

2 Professor of sports management at University of Guilan, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, University of Guilan

چکیده [English]

The current research is a systematic review of strategic sports management articles published in scientific journals in order to comprehensively categorize studies. This research is descriptive in terms of practical purpose, content analysis and documents in terms of implementation. The statistical population of the research includes 275 articles related to the field of strategic sports management until 1401, which were found in scientific databases and scientific publications by searching keywords such as strategic management, strategic management, strategic planning, and strategic planning. It was investigated through content analysis. The results showed that this field can be classified into 7 trends, the most important of which are: 1- Strategic management in sports organizations, 2- Strategic management in public sports, 3- Strategic management in championship sports, Tehran universities. , Azad University and Payamnoor University have focused more on this field and most of the articles have been published in the Journal of Sports Management Studies. Also, in citing this field, more Persian articles were used and quantitative research method was used in more than 46% of the researches. Considering the importance of strategic studies in sports and its impact on championship sports, as well as increasing health with participation in the field of public sports, it is suggested to build a body of knowledge in sports management, in addition to common topics, to pay attention to more specialized topics that arise from the field of planning in are sports, should be considered by students, professors and planners of this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic management
  • content analysis
  • sports management
  • scientific research publications