اعتبار سنجی ابزار تحقیق
احمد کریمی پور؛ مهدی کهندل؛ حسین عبدالملکی؛ سید نعمت خلیفه
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، شاخصهای احصاء شده با استفاده از پنل دلفی فازی و روانسنجی کلاسیک اعتباریابی شد. جامعه آماری این پژوهش را در مطالعه دلفی فازی صاحبنظران حوزه کسب و ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ارزیابی تحول دیجیتال در کسب و کارهای ورزشی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، شاخصهای احصاء شده با استفاده از پنل دلفی فازی و روانسنجی کلاسیک اعتباریابی شد. جامعه آماری این پژوهش را در مطالعه دلفی فازی صاحبنظران حوزه کسب و کارهای ورزشی دیجیتال تشکیل میدادند که به صورت هدفمند و بر مبنای معیار خبرگی 10 نفر از آنها انتخاب شد. همچنین در مطالعه روانسنجی کلاسیک جامعه آماری کارکنان کسب و کارهای ورزشی بودند که تعداد 338 نفر از آنها بهصورت در دسترس به پرسشنامه محققساخته پاسخ دادند. پس از تأیید غربالگری گویهها و بررسی مفروضهها، اجرای تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفههای اصلی و چرخش واریمکس منجر به استخراج 10 عامل حکمرانی و رهبری دیجیتال، تجربه کارکنان (مشتریان داخلی)، فناوری، نوآوری، مدل کسب و کار و اکوسیستم، تجربه مشتری (مشتریان بیرونی)، فرایندهای کسب و کار، استراتژی دیجیتال، فرهنگ و مهارت و داده شد. علاوه بر این، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم منجر به تأیید 10 سعال و شاخصهای مربوط به آنها شد. سرانجام روایی واگرایی، همگرایی و پایایی پرسشنامه نشان داد سازگاری مدل مفهومی با مدل آزمون شده مناسب است. بنابراین نمرات بهدست آمده از پرسشنامه محققساخته ارزیابی تحول دیجیتال کسب و کارهای ورزشی برای سنجش تحول دیجیتال در کسب وکارهای مذکور از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
بهنام عاشقی؛ مهرعلی همتی نژاد طولی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اسماعیل ملک اخلاق
چکیده
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مرور نظاممند مقالات مدیریت استراتژیک در ورزش منتشر شده در نشریات علمی پژوهشی کشور به منظور دستهبندی جامعی از مطالعات این حوزه میباشد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی، از نظر اجرا تحلیل محتوا و از نظر جمعآوری اطلاعات اسنادی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل 275 مقاله تمامشمار مرتبط با حوزه مدیریت استراتژیک در ورزش تا سال 1401 که در پایگاههای علمی داده و وبسایت نشریههای علمیپژوهشی با جستجوی کلمات کلیدی مانند مدیریت استراتژیک، مدیریت راهبردی، SWOT، برنامهریزی استراتژیک و برنامهریزی راهبردی بودند که از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد این حوزه را میتوان در 7 گرایش طبقهبندی نمود که مهمترین آنها: 1- مدیریت استراتژیک در سازمانهای ورزشی 2- مدیریت استراتژیک در ورزش همگانی 3- مدیریت استراتژیک در ورزش قهرمانی می-باشد و دانشگاههای تهران، دانشگاه آزاد اسلامی به صورت تجمیع و مجموع دانشگاههای پیامنور بیشتر به این حوزه پرداخته و بیشترین مقالات این حوزه در نشریه مطالعات مدیریت ورزشی به چاپ رسیده است همچنین در استناددهی این حوزه بیشتر از مقالات فارسی استفاده شده و روش تحقیق کمی در بیش از 46 درصد پژوهشها استفاده شد. با توجه به اهمیت مطالعات استراتژیک در ورزش و تاثیر آن در ورزش قهرمانی و همچنین افزایش سلامت با مشارکت در حوزه ورزش همگانی پیشنهاد میشود برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک، توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه برنامهریزی در ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
رامین ایرجی نقندر
چکیده
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش تحلیل ساختار عاملی پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران ورزشی رسانه های اجتماعی از دیدگاه مخاطبان شبکه اجتماعی اینستاگرام بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف از نوع توسعه ای بوده که به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را کاربران ورزشی دنبال کننده ده تن از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در داخل کشور ایران تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 634 پرسشنامه به شیوه نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی رائو و هان (2021) که مشتمل بر 27 سؤال بود استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون ضریب آلفای کرونباخ، t تک نمونه ای، ضریب امگا مکدونالد و ضریب تتا در نرم افزار SPSS، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون کجی و کشیدگی داده ها در نرم افزار Stata و تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزارهای آماری LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسشنامه (963/0=θ، 959/0=Ω، 951/0=α) می باشد. نتایج نشان داد شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی توسط چهار مؤلفه مهارت ارتباطی، نفوذ، اعتبار و تجربه وتخصص قابل اندازه گیری است. همچنین روایی همگرا و واگرا و شاخص های برازندگی الگو مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت پیشنهاد می شود از پرسشنامه شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی که مقیاسی قابل اطمینان و معتبری بوده برای ارزشیابی عوامل شهرت تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی در حوزه شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده نمود و نتایج پایا و باثباتی هم به دست آورد.
اعتبار سنجی ابزار تحقیق
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخصهای برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاهکردن، گوشکردن، شامه، ذائقهسنجی و لمسکردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارت های پانزدهگانه «سخنگفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابلارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درونفردی، بینفردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابلاندازهگیری است. براساس نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیتبدنی است که میتوان با آموزشهای لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوههای مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.