مهارت های ارتباطی در ورزش
مهری سادات نظری؛ مجید سلیمانی؛ غلامرضا خاکسار
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سلامت روان، طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثر فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی سلامت روان، طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود که بر اساس رویکرد پژوهش، آمیخته بود. جامعة آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند. در بخش کمی جامعة آماری شامل کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 1400 به تعداد 965 نفر بودند. بهمنظور تخمین و انتخاب حجم نمونه آماری از جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 275 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده گردید و در بخش کمی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی به میزان 53% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان و 44% بر سلامت روان اثرگذار بود. سلامت روان به میزان 40% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان تأثیر گذاشت. همچنین فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی، با نقش میانجی سلامت روان، به میزان 71% بر بهرهوری فعالیتهای مجازی کارکنان اثرگذار بوده است. میتوان اینگونه نتیجه گرفت که اتخاذ تصمیمات مناسب برای فرحبخشی در برنامههای اوقات فراغت سازمانی باعث افزایش توان سازماندهی و برنامهریزی مناسب در بین کارکنان، موفقیت افراد در گذراندن اوقات فراغت، افزایش تواناییهای کارکنان در پایان اوقات فراغت برنامهریزی برای اوقات فراغت اثرگذار خواهد بود.
لیلا بیرامی جغناب؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس نسخۀ 22 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین درصد مقولۀ موضوعی، مرتبط با مفهوم ورزش همگانی میباشد و 1/46 درصد از مقالات در سطح کلان و از نظر منطقۀ جغرافیایی 4/45 درصد در سطح شهرستان انجام شدهاند. بیشتر پژوهشها در سال 1396 و 1397 به چاپ رسیدهاند. از نظر نویسندگان پر تولید، جوادیپور در صدر نویسندگان قرار دارد. 8/94 درصد مقالات بیشتر از یک نویسنده دارند که در 7/51 درصد از آن مقالات حداقل یک نویسندۀ زن مشارکت دارد. از نظر حوزۀ سنی و جنسیتی، بیشتر مقالات بدون تأکید بر طبقهای خاص نگاشته شدهاند. 43/73 درصد مقالات از روش کمی، 4/11 درصد از مقالات از روش آماری تحلیل عاملی و معادلۀ ساختاری و 2/67 درصد مقالات از ابزار پرسشنامه استفاده کردهاند. همچنین 7/52 درصد منابع مقالات، لاتین بود و نشریه فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان بیشترین چاپ مقالات را در این حیطه داشته است. با توجه به نتایج به نظر میرسد برای جهتگیری پژوهشی در سالهای آینده بهتر است از مطالعات آمیخته و کیفی در این حوزه استفاده شود.
منوچهر ططری؛ مژگان غلامیان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و مهارتهای ارتباطی با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران به تعداد 72500 نفر بودند که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین حمایت اجتماعی درک شده و مهارتهای ارتباطی با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد و به شکل میدانی انجامشده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران به تعداد 72500 نفر بودند که با توجه جدول مورگان 382 نفر به شکل خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل، پرسشنامه اوقات فراغت ابراهیمی و همکاران (2011)، پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون (1990) بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و حمایت اجتماعی ادارک شده با نحوه گذراندن اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی دانش آموزان دختر دبیرستان های تهران رابطه ی معنادار مثبتی وجود دارد. همچنین رابطه مثبت و معنادار بین مهارت های ارتباطی و حمایت اجتماعی ادارک شده نیز تایید شد. لذا به مدیران آموزش و پرورش توصیه می گردد در رشد و توسعه مهارت های ارتباطی دانش آموزان کوشا باشند و حمایت اجتماعی درک شده و رشد مهارت های ارتباطی را جزء عوامل مهم در توسعه اوقات فراغت با تکیه بر فعالیت بدنی بدانند.
حدیث فاعلی؛ رضا صابونچی؛ حمید قاسمی
دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 41-48
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تعیین وضعیت کتب درسی مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی در دانشگاههای ایران تا پایان سال 1393 از نظر ساختار، محتوا و صوری بود. روش تحقیق، توصیفی تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل 34 کتاب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 بود. با توجه به معدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری را 18 کتاب اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی منتشر شده تا پایان پاییز 1393 را تشکیل داد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و نمونهگیری در دسترس بود. ابزار جمعآوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی شامل مشخصات عمومی کتاب و مقولهها یا واحدهای تحلیل تشکیل داد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی مطلق و نسبی و در آمار استنباطی از آزمون تیتک نمونهای بوسیله نرمافزار SPSS نسخه 21 انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید در بعد محتوایی به طور معنیداری نامناسب است اما از دیدگاه دانشجویان به طور معنیداری مناسب نیستند. از دیگر نتایج تحقیق این بود که کتب مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی از دیدگاه اساتید، در بعد ظاهری به طور معنیداری مناسب نیستند درحالی که از دیدگاه دانشجویان این کتابها در بعد ظاهری به طور معنیداری نامناسب هستند.