رسانه های ورزشی
محسن صادقی؛ زهرا اصغری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند و گلولهبرفی و با در نظر گرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج نشان داد که با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی، مولفههای اثرگذار ورزش قهرمانی بر وحدت اجتماعی شامل الگو بودن (قدرت نفوذ، تکریم ارزش و تقبیح بیارزش و وابستهسازی)، ایجاد همدلی (تقویت روحیه ملی، تقویت انسجام اجتماعی، افزایش اتحاد ملی و تقویت غرور ملی)، فراگیر بودن (در معرض دید بودن و داشتن مخاطبان زیاد)، چند بعدی بودن (بعد جسمانی و بعد روحی-روانی) و عوامل اجتماعی (افزایش نشاط و کاهش ناهنجاری) و مولفههای اثرگذار وحدت اجتماعی بر ورزش قهرمانی شامل حمایتی (افزایش حمایت طرفداران، زمینهسازی و سیاستگذاری حمایتی)، مقبولیت (مقبولیت اجتماعی و مقبولیت مالی)، مسری بودن (سرایت وحدت از جامعه به ورزش و حس مسئولیتپذیری) و مدیریتی (نحوه برگزاری مسابقات، تجهیزات و امکانات ورزش قهرمانی و عملکرد) میباشند. بنابراین میتوان با توجه و دقت بر مؤلفههای مؤثر در این تعامل، موجبات کسب موفقیت در هر دو جنبه ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی را فراهم کرد.