مهارت های ارتباطی در ورزش
حسین کریم عباس؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف این پژوهش تعیین اثر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند تیم: نقش میانجی هویت تیمی و جامعهی آنلاین هواداران در تیم نفت الوسط عراق بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را هواداران تیم فوتسال نفت الوسط عراق که در گروههای مجازی آنلاین و یا جوامع آنلاین هواداران عضو بودند تشکیل دادند. ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین اثر مسئولیت اجتماعی بر ارزش ویژه برند تیم: نقش میانجی هویت تیمی و جامعهی آنلاین هواداران در تیم نفت الوسط عراق بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را هواداران تیم فوتسال نفت الوسط عراق که در گروههای مجازی آنلاین و یا جوامع آنلاین هواداران عضو بودند تشکیل دادند. با توجه به قاعده تعیین حجم نمونه بهینه مولر، تعداد 277 نفر از هواداران به عنوان نمونه در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههای استاندارد مسئولیتاجتماعی درکشده، هویت تیمی، هویت جامعه آنلاین و ارزش ویژه برند کیم و مانولی (2022) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد مسئولیتاجتماعی درکشده بر ارزش ویژه برند (322/0=β)، هویت تیمی (652/0=β) و هویت جامعه آنلاین (695/0=β) تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین هویت تیمی (315/0=β) و هویت جامعه آنلاین (311/0=β) تاثیر مثبت و معناداری بر ارزش ویژهبرند دارند. در نهایت مسئولیتاجتماعی درکشده بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی هویت تیمی و هویت جامعه آنلاین در هواداران تیم فوتسال نفت الوسط تاثیر معناداری دارد (422/0=β). با توجه به نتایج پژوهش مدیران تیم میتوانند برای بهبود ارزش ویژه برند خود سطح مسئولیتاجتماعی خود را افزایش داده و هویت تیمی هواداران و هویت هواداران در جوامع آنلاین باشگاه را تقویت نمایند.