رسانه های ورزشی
حکیم بکری زاده؛ همت اااه بسطامی؛ حسین نادرپور دربندی
چکیده
مقاله حاضر با هدف مدلیابی اثر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر گرایش شهروندان شهر کلات نادر به ورزش همگانی با نقش واسطه ای فناوری اطلاعات انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان و زنانی است که در فضاها و مکانهای ورزشی همگانی شهر کلات نادر مشغول به ورزش بودند که به منظور تعیین ...
بیشتر
مقاله حاضر با هدف مدلیابی اثر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر گرایش شهروندان شهر کلات نادر به ورزش همگانی با نقش واسطه ای فناوری اطلاعات انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان و زنانی است که در فضاها و مکانهای ورزشی همگانی شهر کلات نادر مشغول به ورزش بودند که به منظور تعیین حجم نمونه، از آنجا که آمار دقیقی از تعداد نفرات شرکت کننده در فعالیت های ورزش همگانی در شهر کلات نادر موجود نبود، لذا آخرین سطح جامعه در جدول نمونه گیری مورگان در نظر گرفته می شود(384 نفر). ابزار اندازهگیری شامل، پرسشنامه پرسشنامه سنجش گرایش به ورزش ناجی و همکاران (۱۳۸۹)، پرسشنامه شبکه ها و رسانه های اجتماعی مجردی (۱۳۹۳) و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط محمودی (1392) بود. یافته ها نشان دادند که در نمونة پژوهش، مدل مفروض واسطهمندی نسبی فناوری اطلاعات در اثر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر گرایش شهروندان به ورزش همگانی شهر کلات نادر با دادهها برازش مطلوبی دارد. افزون بر این، نتایج نشان داد که در مدل مفروض، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی فناوری اطلاعات در این مدل با میزان اثر 402/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در نتیجه، رسانه ها باید به صورت سیستماتیک به کمک فناوری های نوین اطلاعاتی عمل کرده و ورزش همگانی را به صورت اصولی و بنیادی در سرلوحه کار خود بپردازند.