با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آمار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد مدیریت رسانه ها ورزشی، دانشگاه پیام نور مرکز گرمسار، سمنان، ایران

چکیده

مقاله حاضر با هدف مدلیابی اثر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر گرایش شهروندان شهر کلات نادر به ورزش همگانی با نقش واسطه ای فناوری اطلاعات انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مردان و زنانی است که در فضاها و مکانهای ورزشی همگانی شهر کلات نادر مشغول به ورزش بودند که به منظور تعیین حجم نمونه، از آنجا که آمار دقیقی از تعداد نفرات شرکت کننده در فعالیت های ورزش همگانی در شهر کلات نادر موجود نبود، لذا آخرین سطح جامعه در جدول نمونه گیری مورگان در نظر گرفته می شود(384 نفر). ابزار اندازه‌گیری شامل، پرسشنامه پرسشنامه سنجش گرایش به ورزش ناجی و همکاران (۱۳۸۹)، پرسشنامه شبکه ها و رسانه های اجتماعی مجردی (۱۳۹۳) و پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط محمودی (1392) بود. یافته ها نشان دادند که در نمونة پژوهش، مدل مفروض واسطه‌مندی نسبی فناوری اطلاعات در اثر رسانه ها و شبکه های اجتماعی بر گرایش شهروندان به ورزش همگانی شهر کلات نادر با داده‌ها برازش مطلوبی دارد. افزون بر این، نتایج نشان داد که در مدل‌ مفروض، تمامی ضرایب همبستگی و ضرایب مسیر مدل از لحاظ آماری معنادار بودند و میانجی فناوری اطلاعات در این مدل با میزان اثر 402/0، تاثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری دارد. در نتیجه، رسانه ها باید به صورت سیستماتیک به کمک فناوری های نوین اطلاعاتی عمل کرده و ورزش همگانی را به صورت اصولی و بنیادی در سرلوحه کار خود بپردازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling the effect of media and social networks on the tendency of the citizens of Kalat Nader to public sports with the mediating role of information technology

نویسندگان [English]

  • hakim bekrizadeh 1
  • hemmat allh bastami 2
  • hossein naderpoor 3

1 Assistant Professor, Department of Statistics, Payam Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Physical Education, Payam Noor University, Tehran, Iran

3 Master's degree in Sports Media Management, Payam Noor University, Garmsar Center, Semnan, Iran

چکیده [English]

This article was conducted with the aim of modeling the effect of media and social networks on the tendency of the citizens of Kalat Nader city towards public sports with the mediating role of information technology. The research method was descriptive correlation type with structural equation model. The statistical population of the research includes all men and women who were engaged in sports in public sports spaces and places in the city of Kalat Nader, in order to determine the sample size, since accurate statistics of the number of people participating in public sports activities in the city of Kalat Nader are available. Therefore, the last level of society is considered in Morgan's sampling table (384 people). The measurement tools included Naji et al.'s sports propensity questionnaire (2013), single social media and networks questionnaire (2014), and information and communication technology questionnaire by Mahmoudi (2014). In addition, the results showed that in the hypothesized model, all correlation coefficients and path coefficients of the model were statistically significant, and the medium of information technology in this model has a significant positive and indirect effect with an effect rate of 0.402. As a result, the media should act systematically with the help of new information technologies and put public sports in the top of their work in a principled and fundamental way, and sports experts should also cooperate in addition to publishing scientific findings in specialized media.

کلیدواژه‌ها [English]

  • &ldquo
  • Media and Social Networks&rdquo
  • Trend towards Public Sports&rdquo
  • Information Technology&rdquo
  • , &ldquo
  • Kalat Nader city&rdquo