رسانه های ورزشی
محبوبه نقوی؛ امیررضا خادم
چکیده
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب ...
بیشتر
هدف از پژوهش، بررسی نقش محتوای رسانههای ورزشی در افزایش مخاطبان رویدادهای ورزشی زنان در رسانه ملی، با رویکرد نظریه داده- بنیاد بود. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل؛ جموعهای از متخصصان رسانه دارای سابقه تدریس دانشگاهی یا فعالان حوزه ورزش و رسانه، متخصصان ترویج ورزش در رسانه و آشنا با آن، صاحب نظران و صاحب منصبان ورزش، برنامهسازان ورزشی، سیاستگذاران و مشاوران ورزشی سازمان صدا و سیما میباشد. نمونهگیری به روش غیراحتمالی، با انتخاب هدفمند و به شیوه گلوله برفی بود. تعداد نمونه در این پژوهش 19 نفر بود. ابزار اندازهگیری، مصاحبه نیمهساختار یافته بود. دادهها بر مبنای سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی به وسیله نرمافزار مکسکیودا (MAXQDA) مورد تحلیل قرار گرفتند. بر مبنای تحلیل دادهها 202 مفهوم اولیه (کدهای باز)، 28 کد محوری و 5 کد گزینشی شناسایی شد. با توجه به نتایج پژوهش؛ از آنجایی که وجود رسانه ملی به مخاطب بستگی دارد، ضروریست رسانه ملی با بهرهگیری از فرایند و ابزارها در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی و جذب مخاطب در حیطه ورزش بانوان قرار گیرد.