امیرحسین پورصاحبی؛ رضا شجیع؛ عبدالحمید احمدی
چکیده
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، ...
بیشتر
باتوجه به ماهیت رسانه و اهمیت سلامت جسمی دانشآموزان، این تحقیق به بررسی رابطه سواد رسانهای والدین، با سواد حرکتی فرزندانشان پرداختهاست؛ در این پژوهش 80 دانشآموز پایۀ پنجم مدارس غیرانتفاعی در ناحیۀ 1 منطقۀ 12 شهر تهران، به روش طبقهبندی و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند. برای اندازهگیری سواد حرکتی دانشآموزان، آزمون فیتنسگرام، شامل ترکیب بدنی (BMI)، آمادگی هوازی (آزمون راه رفتن دویدن 540 متر)، آمادگی عضلانی (دو آزمون دراز و نشست نیمخیز و شنای سوئدی 90 درجه)، انعطافپذیری (آزمون انعطافپذیری بنشین و برسان و تعادل (مهارتهای توپی-جابهجایی) مورد استفاده قرارگرفت. علاوه بر این، از 160 نفر از والدین این دانشآموزان خواسته شد تا پرسشنامه سواد رسانهای را کامل کنند. فرضیههای این پژوهش توسط روش رگرسیون چندگانه ساده، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه با آزمون تعقیبی توکی مورد آزمون قرار گرفت و نتایج تحقیق از ارتباط مثبت و معنا داری بین سواد رسانهای والدین با سواد حرکتی فرزندان حکایت دارد. که براساس آن میتوان گفت والدین و عوامل مرتبط، با تمرکز بر کارکرد رسانه ها ، میتوانند موجبات رشد و توسعة سواد حرکتی دانش آموزان را فراهم آورند.