سعید یوسفی؛ فاطمه عبدوی؛ یعقوب بدری آذرین؛ مریم مقدم
چکیده
این پژوهش در مطالعه اول پستهای ورزشی با محتوای فواید عاطفی و جسمانی مشارکت ورزشی را طراحی کرده و در مطالعه دوم تأثیر آنها را بر قصد ورزشی، رضایت عاطفی و یادآوری در بین دانشجویان سنجیده است. هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پستهای ورزشی اینستاگرامی با زیرنویسهای فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که ...
بیشتر
این پژوهش در مطالعه اول پستهای ورزشی با محتوای فواید عاطفی و جسمانی مشارکت ورزشی را طراحی کرده و در مطالعه دوم تأثیر آنها را بر قصد ورزشی، رضایت عاطفی و یادآوری در بین دانشجویان سنجیده است. هدف مطالعه اول طراحی و ارزیابی پستهای ورزشی اینستاگرامی با زیرنویسهای فواید عاطفی و جسمانی ورزش همراه با تصاویر در هشت شرایط مجزا بود،که نتایج بدست آمده از مطالعه اول حاکی از آن بود که پستهای طراحی شده برای هر شرایط مناسب میباشد. مطالعه دوم نیز طرح آزمایشی 2 × 4 بود، که شرکتکنندگان در 8 شرایط مجزا بصورت آنلاین پستهای ورزشی اینستاگرامی طراحی شده در مطالعه اول را مشاهده کردند. نتایج نیز حاکی از آن بود در قصد ورزشی پیگیری نسبت به پایه در شرایط آموزنده عاطفی (t(71)=-5.45, P < 0.001) و شرایط آموزنده جسمانی (t(55)= -3.26, P < 0.002) افزایش معناداری وجود دارد. همچنین پستهای ورزشی آموزنده عاطفی و جسمانی رضایت عاطفی و نمرات یادآوری بیشتری نسبت به پستهای دیگر داشتند. بنابراین مشاهده پستهای ورزشی اینستاگرام آموزنده با زیرنویسهای جسمانی و عاطفی در مقایسه با پستهای ورزشی خنثی، اغوا کننده و متنی در ترغیب به فعالیتهای ورزشی موثرتر بوده است. این مطالعه شواهدی را برای استفاده از محتوای تصویری عاطفی و جسمانی مرتبط با زیرنویس در پستهای ورزشی اینستاگرامی در جهت ترغیب افراد به ورزش ارائه میکند.