محمد فرجی؛ سیدجعفر موسوی؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف این مطالعه بررسی تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و اطلاعات لازم با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دو پرسشنامه: 1.برند شخصی ورزشکاران حرفهای فرجی و همکاران(1400) و 2. علل مهاجرت ورزشکاران نخبه باقری و همکاران (2019) بدست آمد. جامعه آماری کلیه ورزشکاران حرفهای ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی تاثیر برندسازی شخصی ورزشکاران حرفهای در اینستاگرام بر مهاجرت ورزشی است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و اطلاعات لازم با استفاده از مطالعات کتابخانهای و دو پرسشنامه: 1.برند شخصی ورزشکاران حرفهای فرجی و همکاران(1400) و 2. علل مهاجرت ورزشکاران نخبه باقری و همکاران (2019) بدست آمد. جامعه آماری کلیه ورزشکاران حرفهای فعال در اینستاگرام بوده و با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود تعداد 384 نفر نمونه بصورت هدفمند تعیین شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها به تایید اساتید رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج نشان داد که برندسازی شخصی بر مهاجرت ورزشی تاثیر دارد چنانکه حدود 20 درصد از علل مهاجرت ورزشی را تبیین میکند. با توجه به مقدار ضریب بتا، میزان این تاثیر 0.446 بدست آمد. از عوامل چهارگانه برند شخصی؛ عوامل اخلاقی و سیاسی برند تاثیر معنیداری بر مهاجرت داشته و عوامل شخصی و عملکردی تاثیری نداشت. همچنین برندسازی شخصی ورزشکاران به ترتیب بر بعد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حرفهای مهاجرت ورزشی تاثیر داشته است. شبکههای اجتماعی، ورزشکاران را قادر میسازد تا در یک فضای دیجیتالی بر روند مهاجرت تأثیر گذار باشند. مهاجرت از لایه های متعددی از ورزشکاران، مالکان، مدیران، نمایندگان، مقامات و اصحاب رسانهها تشکیل شده و نه تنها عوامل اقتصادی از طریق استراتژی های بازاریابی، بلکه عوامل سیاسی، تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد.
رسانه های ورزشی
فاطمه دهپاسی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل وجوه رسانهای، اجتماعی و شخصیتی اسطوره کشتی میباشد. روش پژوهش آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از مصاحبه و بخش کمی از روش دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان حوزه رسانه و بازاریابی ورزشی، اساتید و خبرگان در زمینه ورزش کشتی بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل وجوه رسانهای، اجتماعی و شخصیتی اسطوره کشتی میباشد. روش پژوهش آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از مصاحبه و بخش کمی از روش دلفی استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی متخصصان حوزه رسانه و بازاریابی ورزشی، اساتید و خبرگان در زمینه ورزش کشتی بودند. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری بود و در پایان 19 مصاحبه انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه ای با 3 شاخص و 66 معیار توسط 12 کارشناس در قالب پرسشنامه دو مرحلهای دلفی پاسخ داده شد. در بخش کیفی از نرم افزار 2020 MAXQDA به منظور کدگذاری و ارائه مدل و در بخش کمی از نرم افزار SPSS نسخه 26 به منظور تجزیه و تحلیل توصیفی استفاده شد. یافته ها نشان داد که مولفههای مهم در بعد رسانهای،سیاسی: حضور در صدا و سیما، دور از حاشیه بودن، ارتباط عالی با محیط بیرون از ورزش و در بعد شخصیتی: سبک زندگی سالم، منش پهلوانی، نیکوکار بودن، دوستدار خانواده کشتی و بعد اجتماعی موارد مانند: حضور در اجتماعات، واکنش به اتفاقات جامعه، مردمی بودن بود. با توجه نتایج پیشنهاد می-شود دورههای دانش افزایی با مدرسی حسن یزدانی برای رشته کشتی برگزار شود.