سعید عمرانی؛ مظفر یکتایار؛ مژگان خدامرادپور
چکیده
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده رسانههای ورزشی کشور با استفاده از آیندهپژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف سناریوپردازی آینده رسانههای ورزشی کشور با استفاده از آیندهپژوهی انجام شد. روش مورداستفاده در این پژوهش برنامهریزی مبتنی بر سناریو است که در هشت گام طراحی و پیاده شده است. روش گردآوری داده در این پژوهش کیفی و با استفاده از مصاحبه، پنل خبرگی و پیمایش دلفی است. 20 نفر از خبرگان دارای دانش تخصصی و یا تجربه عملی بهعنوان اعضای گروه مشارکتکننده در پژوهش بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. همچنین، از نرمافزارهای میکمک و سناریو ویزارد برای تجزیهوتحلیل دادهها استفادهشده است. یافتههای این پژوهش در دو بخش ارائهشده است. بخش اول شامل شناسایی و دستهبندی مؤلفههای کلیدی، پیشرانها و عدم قطعیتهای مرتبط است. 5 پیشران تغییر محتوای رسانههای ورزشی، بهروز شدن محتوای رسانههای ورزشی بر اساس نیاز روز جامعه، نیازسنجی از جامعه در خصوص محتوای رسانههای ورزشی، آموزش نیروهای انسانی و متخصص برای رسانههای ورزشی توسط مراکز آموزشی و دانشگاهی و تدوین برنامه جامع توسعه کیفی رسانههای ورزشی، در این بخش تعیینشده و روابط اثرگذاری و اثرپذیری میان مؤلفهها تحلیلشده است. بخش دوم به شناسایی و توصیف سناریوهای محتمل و سازگار بر اساس پیشرانها و عدم قطعیتهای ذیربط، پرداخته است و مشخص گردید از بین 2 سناریوی پیشنهادی، تنها یک سناریو در وضعیت امیدوارکننده وجود دارد (سناریوی شماره 1). سناریوی شماره 2 نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد؛ یعنی با تغییر محتوا، بهروز شدن محتوا، آموزش دادن به منابع انسانی و تدوین برنامه جامع رسانههای ورزشی، میتوان انتظار بهبود وضعیت رسانه-های ورزشی در آینده را داشت.