اعتبار سنجی ابزار تحقیق
حمید قاسمی؛ نازنین راسخ
چکیده
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر روانسنجی پرسشنامۀ سواد ارتباطی در دانشجویان تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور بود. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت میدانی انجام شد. دانشجویان مقطع کارشناسی تربیتبدنی دانشگاه پیام نور کشور (99-1398) جامعۀ آماری را تشکیل دادند و 250 نفر بهعنوان نمونه و به صورت غیرتصادفی دردسترس، ابزار پژوهش را تکمیل کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته درباره مؤلفه ها و شاخص های سواد ارتباطی استفاده شد. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عامل تأییدی مراحل اول و دوم و بررسی روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. انواع شاخصهای برازندگی (مطلق، تطبیقی، مقتصد) نیز برازش مدل را تأیید کردند. یافته ها نشان داد که سواد ارتباطی از طریق سه سازه «حسی، تخصصی و سطح ارتباطی» قابلاندازهگیری است. سازة حسی با پنج شاخص مهارت های «نگاهکردن، گوشکردن، شامه، ذائقهسنجی و لمسکردن» قابلسنجش است. سازة تخصصی با مهارت های پانزدهگانه «سخنگفتن، نوشتن، زبانتنی، خواندن، کار با فناوری های ارتباطی، سواد بین فرهنگی، سواد تبلیغات، سواد حقوق شهروندی، ارتباط سازمانی، روابط عمومی، روابط بین الملل، هوش هیجانی، مالی، تجاری و پژوهش ارتباطی» قابلارزیابی است. سازة سطح ارتباطی نیز با پنج شاخص مهارت های ارتباطی «درونفردی، بینفردی، گروهی، جمعی و فرافردی» قابلاندازهگیری است. براساس نتایج میتوان گفت که پرسشنامه سواد ارتباطی ابزاری کارآمد برای بررسی سطوح ارتباطی دانشجویان کارشناسی تربیتبدنی با توجه به ماهیت گروهی رشته تربیتبدنی است که میتوان با آموزشهای لازم موجب بهبود و توسعه درک و فهم شیوههای مختلف ارتباطی در جامعه مدنظر شد.