رسانه های ورزشی
محسن صادقی؛ زهرا اصغری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعامل ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی، کیفی، میدانی-کتابخانهای و تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان پژوهش اساتید و متخصصان مدیریت ورزشی، رسانهها و جامعهشناسی و نیز مدیران و فعالان در حوزه رسانههای ورزشی بودند که 23 نفر از آنان به روش هدفمند و گلولهبرفی و با در نظر گرفتن اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با رویکرد آتراید-استرلینگ (2001) استفاده شد. نتایج نشان داد که با تأکید بر نقش رسانههای ورزشی، مولفههای اثرگذار ورزش قهرمانی بر وحدت اجتماعی شامل الگو بودن (قدرت نفوذ، تکریم ارزش و تقبیح بیارزش و وابستهسازی)، ایجاد همدلی (تقویت روحیه ملی، تقویت انسجام اجتماعی، افزایش اتحاد ملی و تقویت غرور ملی)، فراگیر بودن (در معرض دید بودن و داشتن مخاطبان زیاد)، چند بعدی بودن (بعد جسمانی و بعد روحی-روانی) و عوامل اجتماعی (افزایش نشاط و کاهش ناهنجاری) و مولفههای اثرگذار وحدت اجتماعی بر ورزش قهرمانی شامل حمایتی (افزایش حمایت طرفداران، زمینهسازی و سیاستگذاری حمایتی)، مقبولیت (مقبولیت اجتماعی و مقبولیت مالی)، مسری بودن (سرایت وحدت از جامعه به ورزش و حس مسئولیتپذیری) و مدیریتی (نحوه برگزاری مسابقات، تجهیزات و امکانات ورزش قهرمانی و عملکرد) میباشند. بنابراین میتوان با توجه و دقت بر مؤلفههای مؤثر در این تعامل، موجبات کسب موفقیت در هر دو جنبه ورزش قهرمانی و وحدت اجتماعی را فراهم کرد.
محمدصادق افروزه؛ زهرا نیکنام شیری؛ آمنه مهری
چکیده
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ...
بیشتر
توسعه ورزش زنان گامی به سوی توسعه ملی است. علاوه بر این به علت تاثیر ورزش زنان بر زندگی خانواده و اجتماع بیشتر مورد توجه دولت و مردم قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی گفتمان اصلی مدیران ورزشی در حوزه ورزش زنان بود. تحقیق از نوع توصیفی بود که با تحلیل کیفی و با رویکرد تحلیل گفتمان از سخنرانی و مصاحبههای 34 نفر از مدیران ارشد در حوزه ورزش و جوانان و کدگذاری آن در یک دوره 8 ماهه از فروردین تا دی ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفت. دادههای حاصل از مصاحبه و سخنرانیهای مدیران کدگذاری و در قالب 19 مفهوم و 8 مقولهی اعتدال، فرهنگسازی، پرورش استعدادها، توسعه ورزش، کارایی ورزش، مدیریت پروری، افتخار آفرینی و الزامات ورزش طبقه بندی شد. بنظر میرسد مشارکت زنان در ورزش باعث خواهد شد تا آنها به عنوان قانونگذاران، مدیران، مبارزان برای حقوق خود و رهبران سازمانهای ورزشی تلاش کنند. بنابراین بسیار مهم است تا رسانهها و مدیران ارشد در جایگاه خود با حمایت و وضع قوانین در جهت توانمندسازی ورزش بانوان گامهای استوارتری بردارند.