عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ محسن حیدری توپکانلو
چکیده
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند به عنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام از ...
بیشتر
در صنعت ورزش امروزی، بهرهگیری درست از شبکههای اجتماعی میتواند به عنوان یک استراتژی به ایجاد تمایز برای برند تیمهای ورزشی در یک بازار بسیار رقابتی کمک کند. در این راستا، هدف از مقاله حاضر، تحلیل پاسخ هواداران به ویژگیهای برند تیمهای ورزشی در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود. 577 پست در اینستاگرام از دو تیم ورزشی فوتبال تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط (موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی) و غیر مرتبط (نشان برند، مدیریت، تاریخ و سنت باشگاه، ارزشها و فرهنگ باشگاه، تصویر رویداد، حامی مالی، هواداران و استادیوم) با محصول طبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی مربوط به تیمها و بررسی تعداد لایک و کامنتهای مرتبط با پستها بود. یافتهها نشان داد؛ بیشترین پست به اشتراک گذاشته شده از سوی هر دو تیم مربوط به موفقیت تیم، بازیکنان ستاره و سرمربی تیم بودند. همچنین بیشترین تعداد لایک و کامنتها مربوط به پستهایی با محتوای موفقیت تیم، بازیکنان ستاره، سرمربی، هواداران برای تیم استقلال و بیشترین تعداد لایک و کامنتها برای تیم پرسپولیس مربوط به پستهایی با محتوای تصویر رویداد، موفقیت، بازیکن ستاره و سرمربی بودند. این مطالعه اهمیت هر یک از ویژگیهای برند تیمهای ورزشی را در میارن تعامل و درگیری آنلاین هواداران برجسته کرده است. پیشنهاد میشود که مدیران بازاریابی و ورزشی تیمها باید درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستهای اینستاگرامی جهت افزایش تعداد کامنت و لایک و در نهایت افزایش تعامل با آنان داشته باشند.
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ وحید دلشب
چکیده
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و ...
بیشتر
اینستاگرام بهطور فزایندهای به ابزاری جهت به اشتراک گذاشتن محتوای بصری برای ورزشکاران حرفهای تبدیل شده است. بههمین جهت هدف از پژوهش حاضر استفاده از اینستاگرام بهعنوان ابزار مدیریت برند شخصی ورزشکاران حرفهای بود. روش تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوای کمی بود. 472 پست در اینستاگرام از دو فوتبالیست حرفهای (کریستیانو رونالدو و لیونل مسی) تجزیه و تحلیل شد که در آن عکسها بر اساس ویژگیهای مرتبط و غیر مرتبط با محصولطبقهبندی شدند. تجزیه و تحلیل آماری شامل تحلیل محتوای پستهای اینستاگرامی و بررسی تعداد لایک و کامنتهای آنها در صفحه اینستاگرام ورزشکاران مورد مطالعه بود. یافتهها نشان داد؛ برای هر دو ورزشکار، پستهای با ویژگیهای غیر مرتبط با محصول بهطور قابل ملاحظهای بیشتر از پستهای با ویژگیهای مرتبط با محصول در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود. تعداد لایکها در پستهای با محتوای ویژگیهای مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد لایکهای پستهای مربوط به ویژگیهای غیر مرتبط با محصول برای هر دو ورزشکار بود. همچنین، تعداد کامنتها در پستهای با محتوای ویژگی غیر مرتبط با محصول بهطور قابل توجهی بالاتر از تعداد کامنتهای پستهای ویژگی مربوط به محصول برای هر دو ورزشکار بود. این مطالعه نشان میدهد که اینستاگرام، درک چگونگی درگیری و تعامل طرفداران با پستهای مربوط به ویژگیهای برند ورزشکار را تسهیل کرده و طرفداران میتوانند در فرآیند ساخت برند ورزشکار از طریق لایک و کامنت نقش فعالتری داشته باشند. بر این اساس پیشنهاد میشود که ورزشکاران حرفهای باید درک بیشتری از نشانهشناسی تصاویر برای پستها جهت افزایش تعدادکامنت و لایک طرفداران خود داشته باشند.