رسانه های ورزشی
وحید مکی زاده؛ حسین منصوری؛ فوژان امیری؛ علی تیزرو
چکیده
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف پژوهش تبیین مدل اثرگذاری اطلاعات رسانههای اجتماعی بر قصد سفر گردشگران ورزشی دریایی به جزیره قشم میباشد. این پژوهش برحسب هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش گردشگران ورزشهای دریایی جزیره قشم در نیمه دوم سال 1401 بودند که تعداد 300 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (مهمود، لیانگ و گو، 2018)، نیازهای اطلاعاتی (چو و کیم، 2011)، حضور اجتماعی (کیم و همکاران، 2019)، مفید بودن اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (لی، هو و یانگ، 2023)، پذیرش اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی (خواجا، مهمود و زمن، 2020) و قصد سفر (مهمود، لیانگ و گو، 2018) بود که روایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی همگرا و نیز پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. تحلیل عاملی تاییدی و بررسی اثرات و روابط در سطح خطاء 5 درصد و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها نشان داد که نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات دارد. همچنین مفید بودن اطلاعات توصیه-های کلامی الکترونیکی بر پذیرش اطلاعات تأثیر مثبت و معناداری داشته و پذیرش آن اطلاعات، نیز تأثیر مثبت و معناداری بر قصد سفر گردشگران ورزشی میگذارد. تأثیر تعدیلگر حضور اجتماعی بر ارتباط میان نیازهای اطلاعاتی و نگرش نسبت به اطلاعات توصیههای کلامی الکترونیکی بر مفید بودن ادراک شده اطلاعات نیز مورد تایید قرار گرفته است.