فریبا مالکی؛ مسلم مبارکی؛ احسان نامدار جویمی؛ لیلا تمسکی هرسینی
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعهی نقش فرهنگسازمانی در رابطهی بین رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی بود. پژوهش ازلحاظ گردآوری دادهها، همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان به تعداد 70 نفر بود که سرشماری شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه رهبری تحولآفرین برنارد ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، مطالعهی نقش فرهنگسازمانی در رابطهی بین رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی بود. پژوهش ازلحاظ گردآوری دادهها، همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان رسانههای ورزشی در شهر زاهدان به تعداد 70 نفر بود که سرشماری شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه رهبری تحولآفرین برنارد و بس (1985)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان و همکارانش (1997) و پرسشنامه فرهنگسازمانی کاتلر (2000) بود. برای بومیسازی پرسشنامههای پژوهش،مجدداً روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی و آلفایکرونباخ آنها مـورد تأییـد قـرار گرفـت. برازش مدل اندازهگیری، ساختاری و مدل کلّی، با روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار PLS احراز شد. ضرایب F2 و Q2 و R2 و GOF در دامنه قابلقبول قرار داشتند. نتایج آزمون نشان داد ضرایب معناداری T-value و z-value (آزمون سوبل) خارج از دامنه قدر مطلق 27/3 قرار دارد. با اطمینان 0.99 درصد، روابط مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرها معنادار است. نتایج حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار و قابلقبول دارد. رهبری تحولآفرین بافرهنگ سازمانی رابطه بسیار قوی و مثبت دارد. همینطور فرهنگسازمانی موجب بروز رفتارهای شهروند سازمانی در سازمان میشود و این دو متغیر باهم رابطه مثبت و سازنده دارند. درنهایت فرهنگسازمانی در رابطه رهبری تحولآفرین با رفتار شهروند سازمانی نقش میانجی ایفا میکند.