رسانه های ورزشی
مرضیه خلیفه سلطانی؛ سعید جعفری؛ بهاره رحمانیان کوشککی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانهای بر رفتار حامی محیطزیست با نقش میانجی آگاهی زیستمحیطی دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بود. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود و جامعه آماری همه دانشجویان علوم ورزشی استان سیستان و بلوچستان بودند که 271 نفر بهعنوان نمونه آماری از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (2015)، پرسشنامه آگاهی زیستمحیطی سی و همکاران (2022) و پرسشنامه رفتار حامی محیطزیست ون و دیو (2022) بود. برای بررسی روایی پرسشنامهها از رواییهای صوری و محتوایی استفاده شد. دادهها از طریق روش مدلسازی معادله ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل تحلیل شد. تحلیلهای مدلسازی معادله ساختاری، برازندگی الگوی پیشنهادی را تأیید کرد. نتایج حاکی از اثرات مثبت و مستقیم مصرف رسانهای و آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست بود. همچنین اثر مثبت و غیرمستقیم مصرف رسانهای از طریق آگاهی زیستمحیطی بر رفتار حامی محیطزیست دانشجویان علوم ورزشی نشان داده شد. با توجه به نتایج پژوهش، یکی از روشهای ترغیب دانشجویان برای درگیری در رفتارهای فرانقش برای رفتار حامی محیطزیست، بهبود و ارتقای آگاهی زیستمحیطی از طریق استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی و ملی است.