مهارت های ارتباطی در ورزش
مجید بهرامی؛ مینا مستحفظیان؛ مهناز مروی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجربه زیستۀ ذینفعان کلیدی فدراسیون کبدی ایران در مسئله درک و کاربرد سواد ارتباطی بود که با یک روش کیفی و با استراتژی پدیدارشناسانه، صورت پذیرفت. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، 17 نفر از ذینفعان اصلی به عنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. شیوه جمعآوری دادهها با مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود. این پژوهش دیدگاه پدیدارشناسی توصیفی هوسرل را به کار گرفت. برای تجزیه و تحلیل پاسخ به سؤالات باز از روش تحلیل دادههای کولایزی (1978) استفاده شد. ذخیرهسازی و مدیریت دادهها با استفاده از نرم افزار NVivo 11.0 انجام شد. بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده، پنج دامنه یا مضمون اصلی بدست آمد که عبارتند از: 1. درک محدود از سواد ارتباطی؛ 2. وضع نه چندان مناسب شایستگی تکوینی؛ 3. وجود شکاف دیجیتالی؛ 4. تفکر محاسباتی پایینتر از انتظار و 5. شناخت محدود از سطوح ارتباط. مشخص گردید که ذینفعان اصلی ورزش کبدی، از لحاظ درک سواد ارتباطی در جایگاه خوبی میباشند، اما این درک درست، منجر به بکارگیری و کاربرد سواد ارتباطی در آنها نگردیده است. ایجاد برنامههای توسعه شایستگیهای تکوینی مانند توسعه مهارتهای تکوینی، تفکر انتقادی، حل مسائل، و تفکر الگوریتمی، ارتقاء اهمیت شایستگیهای تکوینی از طریق ترویج، انتقال اطلاعات و آموزش به دیگر ذینفعان و افراد مرتبط، پیشنهاد گردید. این منابع باید برای تمام ذینفعان اصلی در دسترس باشند.
محمد امین موحد؛ مهدی سلیمی؛ مینا مستحفظیان؛ حمید زاهدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، الگوی عملکرد بهینه رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفهای بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با بهکارگیری نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند که نمونهگیری از آنها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انجام پذیرفت. در این تحقیق، دادهها بعد از انجام 12 مصاحبه به مرحله ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، الگوی عملکرد بهینه رسانههای ورزشی با رویکرد توسعه فوتبال حرفهای بود. این پژوهش از نوع کیفی بود که با بهکارگیری نظریة دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش خبرگان آگاه به حوزه تحقیق بودند که نمونهگیری از آنها به صورت هدفمند و با روش گلوله برفی انجام پذیرفت. در این تحقیق، دادهها بعد از انجام 12 مصاحبه به مرحله اشباع نظری رسیدند، با این حال جهت اطمینان 15 مصاحبه انجام گردید. دادهها طی سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. در سه مرحلة کدگذاری، مقولههای اصلی و فرعی شناسایی و به یکدیگر مرتبط شدند که عبارت بودند از شرایطعلّی (اطلاع رسانی، تقویت اخلاق عمومی، انعکاس و تحلیل مشکلات، برجسته سازی، آگاهی رسانی، آموزش، و توسعه مالی)؛ شرایط زمینهای (مستندسازی، الگوسازی، مدیریت دانش، تأمین منابع انسانی و تولید برنامه)؛ شرایط مداخله گر (هم اندیشی، گفتمان سازی، نظارت محیطی، نوگرایی، نهادینه سازی و شخصیت پردازی)؛ راهبردها (نیازسنجی، مأموریت گرایی هدفمند و ارتباطات)؛ و پیامدها (جامعه پذیری، همگانی، فراگیر شدن، و پویایی توسعه). در نهایت نیز پارادایم کدگذاری تشریح و مدل نهایی شکل گرفت.