لیلا بیرامی جغناب؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناخت ویژگیهای محتوایی مقالات علمی-پژوهشی مرتبط با ورزش همگانی از سال 1390 تا 1399 بود. این پژوهش بر مبنای راهبرد، توصیفی؛ از نظر مسیر اجرا، تحلیل محتوا ؛ و از نظر جمعآوری اطلاعات، اسنادی است. نمونۀ تحقیق به صورت تمام شمار و برابر با جامعۀ آماری به تعداد 271 مقاله در نظر گرفته شد. از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل و اس.پی.اس.اس نسخۀ 22 برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد بالاترین درصد مقولۀ موضوعی، مرتبط با مفهوم ورزش همگانی میباشد و 1/46 درصد از مقالات در سطح کلان و از نظر منطقۀ جغرافیایی 4/45 درصد در سطح شهرستان انجام شدهاند. بیشتر پژوهشها در سال 1396 و 1397 به چاپ رسیدهاند. از نظر نویسندگان پر تولید، جوادیپور در صدر نویسندگان قرار دارد. 8/94 درصد مقالات بیشتر از یک نویسنده دارند که در 7/51 درصد از آن مقالات حداقل یک نویسندۀ زن مشارکت دارد. از نظر حوزۀ سنی و جنسیتی، بیشتر مقالات بدون تأکید بر طبقهای خاص نگاشته شدهاند. 43/73 درصد مقالات از روش کمی، 4/11 درصد از مقالات از روش آماری تحلیل عاملی و معادلۀ ساختاری و 2/67 درصد مقالات از ابزار پرسشنامه استفاده کردهاند. همچنین 7/52 درصد منابع مقالات، لاتین بود و نشریه فصلنامۀ علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان بیشترین چاپ مقالات را در این حیطه داشته است. با توجه به نتایج به نظر میرسد برای جهتگیری پژوهشی در سالهای آینده بهتر است از مطالعات آمیخته و کیفی در این حوزه استفاده شود.
لیلا بیرامی جغناب؛ جواد کریمی؛ مریم حسینی
چکیده
هدف این پژوهش تصویرسازی برند با تأکید بر عوامل هدایتی افراد مشهور ورزشی در تبلیغات رسانه ای است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل 385 نفر برآورد شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار ...
بیشتر
هدف این پژوهش تصویرسازی برند با تأکید بر عوامل هدایتی افراد مشهور ورزشی در تبلیغات رسانه ای است. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران معادل 385 نفر برآورد شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تائید قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل بهوسیله آزمون تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتهها نشان داد اثری که تعداد افراد مشهور بر تصویرسازی برند دارد برابر است با 12/0، اثر تناسب افراد مشهور بر تصویرسازی برند برابر با 27/0 و همچنین فعالیت افراد مشهور بر تصویرسازی برند برابر با 28/0 است. بنابراین نتیجه میگیریم صرف به کارگیری افراد مشهور ورزشی در تبلیغات متضمن افزایش میزان فروش و دستیابی به هدف نیست؛ بلکه افراد مشهور ورزشی زمانی که مشتریان در انتخاب یک محصول در جستجوی برقراری نوعی روابط تقلیدی و یکسانسازی با شخصیتهای برجسته و خاص هستند، قابلیت پذیرش و تأثیرگذاری بیشتری دارند. این افراد به سبب شهرت، افتخارات و دیگر دستاوردها به عنوان گروه مرجع شناخته شده و با در اختیار گذاشتن تصویر، اعتبار و شهرت خود به یک شرکت تجاری، موجبات افزایش آگاهی مخاطبان را فراهم آورده و باغث ترغیب آنان به خرید محصولات شده که در نهایت موفقیت شرکت تجاری را به دنبال خواهد داشت.