مهارت های ارتباطی در ورزش
مراد رومیانی؛ سید محمدحسین رضوی؛ رسول نوروزی سید حسینی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش جنسیت در ویژگیهای روانشناختی گیمرهای ایرانی بود.روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است که به شکل میدانی انجام شد.جامعه آماری پژوهش حاضر گیمرهای ایرانی تشکیل میدهند.از روش نمونهگیری در دسترس و به شکل توزیع آنلاین پرسشنامهها در بین نمونههای تحقیق توزیع شد.ابزار جمعآوری دادهها شامل یک فرم جمعیت شناختی و پرسشنامه استرس-اضطراب-افسردگی DASS-21 است بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس دوطرفه برای بررسی ویژگیهای روانشناختی جنسیتی گیمرهای زن و مرد و استفاده شد.براساس نتایج میتوان گفت، بین میانگین افسردگی دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (002/0=Sig،198/4=(4،510)F)؛بهعبارتدیگر جنسیت و میزان مشارکت بر میزان افسردگی افراد اثر معناداری دارد.همچنین نتایج نشاندهنده آن است که بین میانگین اضطراب دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (003/0=Sig، 004/4=(4،510)F).این بدان معنی است که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان اضطراب بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. بر اساس یافتههای حاصل از آزمون تحلیل واریانس دوطرفه مشاهده شد که بین میانگین استرس نمونههای تحقیق دو گروه مردان و زنان بر اساس میزان مشارکت (مدتزمان بازی در هفته) تفاوت معناداری وجود دارد (013/0= Sig،197/3=(4،510)F).یافته بدان معناست که جنسیت و میزان مشارکت بر میزان استرس افراد بهطور همزمان اثر معنیداری دارند. شناخت ویژگیهای روانشناختی گیمرها میتواند در طراحی و برنامهریزی بازیهای آنلاین و آفلاین و مدیران بازاریابی چنین بازیهایی کمک فراوانی کند.بنابراین انجمن ورزشهای الکترونیکی باید در راستای خلق و ایجاد یک محیط امن و سالم برای همه بازیکنان تلاش کند.
تقی عاشوری؛ مرتضی دوستی؛ محمد حسین رضوی؛ ابوالحسن حسینی
دوره 10، شماره 2 ، دی 1401، ، صفحه 85-102
چکیده
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی ورزشی در حوزۀ رسانهها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعهای است. جامعهی آماری در بخش کیفی: با نمونهگیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزۀ رسانهها و بخش کمّی: با نمونهگیری ...
بیشتر
ﻫﺪف پژوهش ﺣﺎﺿﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی ورزشی در حوزۀ رسانهها اﺳﺖ. روش پژوهش از نظر راهبرد، آﻣﯿﺨﺘﻪ (کیفی و کمّی)، با طرح اکتشافی-متوالی و هدف کاربردی-توسعهای است. جامعهی آماری در بخش کیفی: با نمونهگیری هدفمند به روش نظری، 17 تن از اساتید و پژوهشگران مدیریت ورزشی در حوزۀ رسانهها و بخش کمّی: با نمونهگیری تصادفی طبقهای از 384 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی گرایشهای مختلف تربیتبدنی و علوم ورزشی مشارکت داشتند. ابزار پژوهش: مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری و اجماع و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمۀ محققساخته در مقیاس لیکرت 5 ارزشی جهت تعیین اﻫﻤﯿﺖ ﻫﺮ ﯾﮏ از فرصتهای کارآفرینی در حوزۀ رسانه به روش پیمایشی نظرسنجی شد. روایی صوری ابزار توسط اعضای گروه پژوهش تأیید و پایایی آن با آلفایکرونباخ و پایایی ترکیبی بهترتیب: 70/0 و 76/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها ﺑﺮ اﺳﺎس آزﻣﻮن تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری واریانسمحور با نرمافزارهای آماری «Smart PLS(2)» و «SPSS» انجام ﺷﺪ. میزان اهمیت و اولویت ابعاد فرصتهای ورزشی موجود در رسانهها بهترتیب: 1. رسانههای سایبری، 2. رسانههای چاپی، 3. رسانههای دیجیتال، 4. رسانههای الکترونیکی، را نشان داد. نتایج تحقیق حاضر تنوع بالای فرصتهای کارآفرینی را در حوزهها، هزینه شروع، منطقه جغرافیایی، زمان و ... بیان داشت. با شناخت فرصتهای کارآفرینانه و برنامهریزی آنها میتوان گامهای اساسی را برای توسعه ورزش در کشور برداشت. متولیان امر کارآفرینی و ورزش در سیاستگذاری و برنامهریزیهای کوتاهمدت و بلندمدت خود میتوانند با توجه به این فرصتها به پیشرفت ورزش کمک شایانی نمایند.