روابط عمومی ورزشی
حمیدرضا میرصفیان؛ امیرحسین لباف؛ حانیه کهکشان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی رفتار هواداران ایرانی در مواجهه با اسطورههای ورزشی و به صورت ویژه در زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد و با راهبرد تحلیل محتوا انجام شد. تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان به صورت هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و در مصاحبهای عمیق ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی رفتار هواداران ایرانی در مواجهه با اسطورههای ورزشی و به صورت ویژه در زمان حضور کریستیانو رونالدو در ایران انجام شد. روش پژوهش کیفی و بر اساس نظریه دادهبنیاد و با راهبرد تحلیل محتوا انجام شد. تعداد 10 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان به صورت هدفمند برای انجام مصاحبه انتخاب شدند و در مصاحبهای عمیق نیمه ساختارمند شرکت کردند. پس از تایید روایی مصاحبهها توسط دو نفر از متخصصین جامعهشناسی ورزشی و همچنین تایید پایایی مصاحبهها به روش توافق درون موضوعی (83/0)، اطلاعات بدست آمده از مصاحبهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 در دو مرحله کدگذاری گردید. از مجموع مقولههای به دست آمده از نمونه آماری متخصص شرکت کننده در مصاحبه، 8 مقوله اصلی (ویژگیهای اسطوره، رسانه، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی، روانشناختی، اقتصادی) و 41 زیرمقوله حاصل شد. عواملی مانند ضعف در نظام آموزش، عدم توجه به تاریخ غنی ایرانی اسلامی در حوزه آموزش کشور، ضعف رسانه در حوزه تبلیغات و آموزش، مشکلات و کاستیهای اقتصادی، معضلات اجتماعی و شاید جهت گیریهای سیاسی از جمله عوامل اثرگذار بر رفتار نامناسب هواداران بوده است. همچنین عملکرد نامناسب در مدیریت این رویداد که ناشی از ضعف در اجرای مدیریت علمی، عدم توجه به مفاهیم مدیریت عملکرد در کنار عدم شایسته-سالاری در حوزه مدیریت ورزش کشور بوده است، از دیگر عوامل اثرگذار بر برگزاری نامناسب این رویداد ورزشی شناخته شد.